هدف از کار تیمی چیست ؟ چگونه کار تیمی موفقیت ایجاد می کند؟

کار گروهی یا همان فرایند کاری مشترک به معنای همکاری گروهی از افراد به منظور دستیابی به هدف مشخص شده است. کار تیمی در اکثر مواقع بخش مهمی از کسب و کار  است، زیرا اغلب لازم است همکاران یک تیم به خوبی با یکدیگر ارتباط بر قرار کنند و در شرایط مختلف بهترین تلاش خود را برای رسیدن به اهدف سازمان انجام دهند. بنابر این کار تیمی به این معناست که افراد سعی می کنند با استفاده از مهارت های خود و ارائه بازخورد مناسب، کارهای حجیم را با مدیریت و برنامه ریزی کارها تکمیل کنند.کار تیمی دارای مزایای بیشتری نسبت به انجام کارهای انفرادی است و می‌‌تواند افراد را به موفقیت‌های بیشتری برساند. علاوه‌ بر این انجام کار تیمی تاثیرات مثبتی بر شخصیت افراد می گذارد. در ادامه  این پست به توضیح گسترده تر و ذکر فواید کار تیمی می پردازیم.

مدیریت وظایف

مزایای کار تیمی

تیم کاری اغلب شامل یک گروه  دو یا چند نفره می باشد که هر شخصی در تیم وظایف و فعالیت های خود را دارد. تمام فعالیت های تیمی کاملا به یکدیگر وابسته می باشند، بنابر این تمامی افراد تیم تلاش می کنند، تا کارهای خود را با یکدیگر تطبیق بدهند؛ اما در نهایت تمامی اعضا در کار تیمی، یک هدف واحد و مشخص را دنبال می کنند .ویژگی های یک کار تیمی شامل موارد زیر می باشد:

 

  •  مدیریت وظایف و کارهای هر یک از اعضای تیم به تمامی فعالیت های تیم وابسته می شود.
  • اعضای تیم با یکدیگر تعامل دارند.
  • تمامی اعضای تیم یک یا چند هدف از پیش تعیین شده دارند.
  • اعضای تیم برای روابط خود و تیم حد و مرزی را مشخص می کنند، که باید برای حفظ روابط کاری آن را رعایت کنند.
  • هر کدام از اعضای تیم دارای مهارت های منحصر به فردی می باشند. که این مهارت ها مکمل مهارت های دیگر اعضا می باشد.
  • تمامی اعضا تیم به کار فردی و تیمی خود برای پیشرفت و رسیدن به هدف سازمان، متعهد می باشند.
  • مسئولیت پذیری اعضای تیم نسبت به کاری که به آن ها سپرده شده است.

 

بسیار از افراد هر جمعی را که، برای رسیدن به هدفی یکسان تشکیل شده اند را تیم می دانند. شاید دلیل اصلی این نوع تفکر، عدم آگاهی در رابطه با گروه و تیم باشد. گروه به هر جمعی که در کنار یکدیگر هستند و کاری را تمام می کنند گفته می شود، اما تیم از افرادی تشکیل شده است که در کنار یکدیگر کاری را برای رسیدن به هدف مشخصی پیش می برند.

افزایش خلاقیت

کار گروهی کارکنان را از طیف گسترده ای از پیشینه ها گرد هم می آورد که از تجربیات و مهارت های خاصی بهره مند هستند، که زمینه  مناسبی برای حل خلاقانه مشکلات سازمان ایجاد می کند. کار تیمی می تواند به پرسنل اجازه دهد تا از موانع کاری عبور کرده و راه حل های خلاقانه ای برای مشکلات پیدا کنند.

مهارت های مکمل

کار با نقاط قوت افراد باعث می شود تیم شما موثرتر از زمانی که تنهایی فعالیت های سازمان را پیش می بردید، عمل کند. دسترسی به مجموعه مهارت های دیگر پرسنل یکی از مزایای مهم کار تیمی می باشد. ممکن است شما در زمینه تفکر و مدیریت پروژه کارامد باشید، در حالی که شخصی دیگر ممکن است در برنامه ریزی کارها بدرخشد، و دیگری در هنگام ارائه کنفرانس های پروژه استعداد داشته باشد.

ایجاد روحیه در محیط کاری با کار تیمی

یک محیط کاری مناسب برای رشد و پیشرفت هر کسب و کاری ضروری می باشد و  پرسنل باید در محیط کاری احساس راحتی کنند. تکمیل پروژه های و کسب  موفقیت های پی در پی روحیه و انگیزه پرسنل را در محل کار افزایش می دهد .

ارائه خدمات با کیفیت تر

بهبود کار تیمی در خدمات ارائه شده به مشتریان نیز منعکس می شود. به طور کلی، اکثر مشتریان از شرکت هایی با پرسنل بد اخلاق دوری می کنند و ترجیح می دهند مشتری سازمان هایی شوندکه دارای پرسنلی با اخلاق کاری درست و روحیه تیم قوی داشته باشند.

ایجاد شغل

اهمیت کار تیمی در محیط کار بر افراد داخل سازمان نیز منعکس می شود. با همکاری دیگران در تیم خود، می توانید از مهارت های اعضای تیم خود دانش بیاموزید، علاوه بر این با بکار گیری دانش هایی که اموختید مجموعه مهارت های خود را بسازید.

ریسک پذیری

اغلب کسب‌ و کارها به ریسک‌ پذیری متکی هستند و پرسنلی که به تنهایی روی پروژه ای کار می‌کنند می بایستی به‌طور قابل‌توجهی نگران ریسک‌ پذیری باشند، به دلیل اینکه که اگر ایده ای از بین برود یا در روند کار دچار اشتباه شوند، آنها باید به تنهایی جوابگو باشند. پیش بردن کار ها به صورت تیمی به نوبه خود می تواند پرسنل را از به اشتراک گذاشتن ایده های بالقوه خود منع کند. با توجه به این موضوع، اگر بتوانید پایه‌هایی را برای همکاری یک تیم در هنگام ریسک‌ پذیری فراهم کنید، سرزنش کارفرما یا حتی تحسین های وی بین  اعضای تیم پخش می‌شود. علاوه بر این ویژگی، این حس موفقیت مشترک به ارتباطات داخلی نیز کمک می کند.

مدیریت پروژه

بزرگترین چالش های کار تیمی چیست؟

بسته به نوع تیم و البته نوع مشخص شده توسط سازمان؛ چالش های پیش روی کار تیمی می تواند در کسب و کارهای مختلف متفاوت باشد. با این حال یکی از بزرگ ترین چالش ها در سازمان های مختلف عدم اعتماد اعضای تیم به یکدیگر است که شاید ریشه آن در مدیریت سازمان باشد. برای ایجاد اعتماد بین افراد تیم باید از خودمان شروع کنیم و هزینه کسب اعتماد دیگران را بپردازیم. برخی از بزرگ ترین چالش ها در همکاری تیمی به شرح زیر هستند:

  • نقش ها و وظایف مبهم: برای مدیریت پروژه های تیمی باید افراد هدف کلی سازمان را بدانند.
  • کمبود هدف: حتی تندروترین سفینه های فضایی نیزبه هدف نیاز دارند بنابراین باید اهداف سازمان شفاف و با توجه به گنجایش کاری اعضای تیم ارائه شود.
  • توانمندی های متناقض و نامربوط به حوزه کاری
  • شخصیت های پیچیده و ناسازگار
  • عدم اعتماد بین اعضای تیم
  • ارتباطات ضعیف بین کارکنان