دلایل اهمال کاری چیست و روش های جلوگیری از آن

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که با خود بگویید از هفته بعد برای تمرین به  باشگاه می روم، فردا فعالیت های مربوط به پروژه ام را تکمیل می کنم. مواردی نظیر این نمونه هایی از اهمال کاری می باشد.اهمال‌ کاری مشکلی است که حداقل همه  ما یکبار با آن مواجه شدیم . می توان گفت از زمانی که انسان ها به وجود آمدند، مدام با  به تعویق انداختن کارها و فعالیت های روزانه مواجه اند. در طول این زمان همیشه تلاش کردیم تا با برنامه ریزی روزانه بر چالش اهمال کاری غلبه کنیم. اگر برنامه ریزی به نحوی باشد که احساس رضایت داشته باشیم به این معناست که راه درستی را پیش گرفته ایم، اما اگر اینطور نیست احساس ضعف ما را فرا خواهد گرفت. در ادامه این پست سعی داریم با مفهوم اهمال‌ کاری، دلایل پیدایش آن، نحوۀ شناخت و غلبه‌بر اهمال کاری آشنا شویم.

برنامه ریزی روزانه

دلایل اهمال کاری

در ادامه سعی داریم عواملی را که باعث بروز اهمال‌کاری می‌شود را بررسی کنیم. تحقیقات روانشناسی رفتاری، نشان می دهد با اینکه دوست داریم کارها را سر ساعت مشخص شده به اتمام برسانیم تناقض زمانی  باعث می‌شود نتوانیم به درستی پیش برویم. در حقیقت تناقض زمانی موجب می شود مغز ما لذت لحظه‌ای را نسبت به لذت های آینده (پس از اتمام کار برنامه ریزی شده) در اولویت خود قرار دهد.بهترین راه برای فهمیدن این عامل این است که تصور کنیم دو تفکر همزمان داریم: تفکر مربوط به حال و تفکر مربوط به آینده. زمانی که برای خود اهدافی مانند رژیم غذایی و کاهش وزن یا یادگیری یک حرفه کاری مشخص می‌کنیم در واقع کارهای آینده مان را برنامه ریزی کردیم. زمانی که کارهایی که باید انجام دهیم را برنامه ریزی میکنیم مغز ما در می‌یابد که به دنبال اهداف بلند مدت می باشیم. اما این حال مغز تصمیم می‌گیرد به دنبال اهداف کوچک و کوتاه مدت تر برود و اینجاست که شما دچار اهمال کاری می شوید.

همچنین میتوان گفت که تفکر مربوط به فعالیت های آینده می‌تواند اهدافی را در بر بگیرید، اما این تنها تفکر مربوط به زمان حال است که می‌تواند برای رسیدن به  اهداف بلند مدت اقداماتی را انجام دهد. برای مثال تفکر بلند مدت می‌خواهد بدنی سالم داشته باشد، اما تفکر کوتاه مدت به دنبال لذت های کمتر است و دونات می‌خواهد!همه ما از این موضوع آگاه هستیم برای اینکه بیمار نشویم نیاز داریم تا غذای سالم بخوریم، ولی چون بیماری در بلند مدت اتفاق می‌افتد، تفکر کوتاه مدت ما رژیم غذایی سالم را خراب کرده  و به دنبال لذت لحظه ای می‌رود.این اتفاق همچنین زمانی که هنگام خواب با انگیزه انجام کارهای بزرگ در روز پیش رو سر بر بالین می‌گذاریم  نیز رخ می‌دهد. زمانی که روز بعد از خواب بیدار می‌شویم مغز ما انجام آسان‌ترین و  کم اهمیت ترین کارها را پیش می‌گیرد. اهمال کاری های مانند این در زندگی ما بی شمارند.

کمال طلبی

بعضی وقت ها می‌خواهیم کاری را با بهترین کیفیت ممکن تکمیل کنیم، بنابراین احساس می‌کنیم زمان کافی برای انجام آن کار نداریم و آن را پشت گوش می اندازیم تا وقتی که زمان کافی برای انجام آن پیدا کنیم . اما با توجه به کارهای روزانه زیادی که داریم این زمان هیچ‌وقت به دست نخواهد آمد و حتی با کیفیت پایین نیز این کار به سرانجام نمی رسد، به دلیل اینکه کمال‌گرایی ما موجب شده اصلاً آن کار را به زمان دیگر موکول کنیم و دچار اهمال ‌کاری شویم.

 عدم انعطاف پذیری در مدیریت و برنامه ریزی

بعضی وقت ها پیش می‌آید که بیش از حد در برنامه‌ریزی و مدیریت زمان خود زیاده روی میکنیم. برنامه ریزی کار ما در اکثر مواقع به نحوی تنظیم می‌شوند که با حوصله و گنجایش کاری ما سازگار نیستند اما به دلیل سختگیری و عدم انعطاف پذیری در مدیریت زمان  حتی آن کار را با تاخیر نیز انجام نمی دهیم بنابراین انعطاف پذیر نبودن در برنامه ریزی و مدیریت زمان باعث اهمال کاری می شود.

رویا پردازی

اگر زیاد تصمیمات رویایی بگیریم، به نتایج حاصل از آن تصمیمات فکر خواهیم کرد و درباره آن مجدد رویاپردازی می‌کنیم، بنابراین کل زمان ما صرف خیال پردازی شده و دیگر زمانی تکمیل وظایف خود نخواهیم داشت. از دلایل مهم اهمال ‌کاری، خیال پردازی بیش از حد معمول است که باعث واقع بین بودن و افت کیفیت کارهای ما بدلیل کمبود زمان می شود.

برنامه ریزی موثر

با چه توجیهی به اهمال کاری ادامه می دهیم؟

پیش‌بینی کردن اینکه در آینده چه احساسی خواهیم داشت کار بسیار دشوار و غیر ممکنی است. به این مهارت پیش‌ بینی و برنامه ریزی موثر می‌گویند. اکثر افراد در بکار گیری این مهارت ضعف دارند. ضعف در بکار گیری پیش بینی موثر یکی از عواملی است که باعث می‌شود اهمال کاری در ما ریشه بگیرد و همیشه تکرار شود. برای مثال زمانی که ورزش روزانه خود را انجام نمی‌دهیم احساس بدی پیدا خواهیم کرد. بنابراین در لحظه به این فکر می‌افتیم که حتماً روز بعد به طور جدی باید برنامه ورزشی خود را ادامه داد.در حقیقت با انجام این کار دچار یک خطا در پیش بینی کار خود می شویم . این پیش بینی و برنامه ریزی غلط باعث می شود حساس بدی برای اهمال کاری خود نداشته و این چرخه اشتباه را با حسی مثبت ادامه دهیم.

اهمال کاری چه ویژگی هایی دارد؟

بنابر تحقیقات انجام شده افرادی که اهمال کار اند، اولویت های متفاوتی نسبت به افراد دیگر دارند. این بدان معناست که چنین افرادی لذت‌های آنی را به‌عنوان اولویت اصلی خود قرارمی دهند و اکثرا فعالیت هایی را انجام می دهند که از انجامشان لذت می‌برند نه کارهایی که به آن ها ارجاع داده شده است و سبب پیشرفت سازمان می شود.مهم‌ترین ویژگی‌های اخلاقی اهمال‌ کاران به ذکر زیر است:

  • نداشتن اعتماد به نفس کافی
  • رفتارهای بدون تفکر و واکنشی
  • داشتن عزت نفس پایین
  • بی حوصله و عصبی بودن
  • عدم شرکت در کارهای تیمی و گروهی