نکات برتر برای بهینه سازی فضای انبار

انباری که بیش از 85 درصد از ظرفیت خود را اشغال می کند باعث ایجاد مشکل می شود. یک کارخانه بیش از حد شلوغ تقریباً همیشه مستلزم کار بیشتر است. ممکن است متوجه شوید که کارکنان خود فضای اضافی را در مناطق ناامن یا غیرمجاز تأسیسات ایجاد می کنند. به همین ترتیب، کارگران طبقه تولید اغلب مشغول جابجایی اقلام از یک مکان به مکان دیگر تنها برای رساندن محصول به اسکله بارگیری و داخل هستند.

اغلب اوقات، پس از اینکه انبار شما به ظرفیت 80 تا 90 درصد رسید، مناطق استقرار در داخل تأسیسات تنها فضای آزاد موجود را تشکیل می دهند. انبار خود را در خطوطی مشابه با گاراژ سه خودروی خود در نظر بگیرید. مشکلات رایج مرتبط با ازدحام ذخیره سازی مشخص می شود. اگر صاحب سه ماشین هستید و هر سه جای پارک اشغال می‌شوند، به این معنی است که فضای شما به اندازه حداکثر ظرفیت است. در این صورت، باید قایق، برف‌کوب و ماشین چمن‌زنی خود را در جای دیگری نگهداری کنید.

راه حل شما ممکن است ساخت یک انبار یا آلونک گران قیمت باشد، اگر نمی خواهید این وسایل در خیابان بمانند. ممکن است در نظر داشته باشید یکی از اتومبیل های خود را بیرون پارک کنید. با این حال، با توجه به اینکه خودرو در حال حاضر در معرض عوامل جوی قرار دارد، این پیشنهاد کمتر از حد ایده آل است. تنها گزینه‌های باقی‌مانده شامل جابجایی وسایل در اطراف وسایل نقلیه است که هنگام ورود و خروج وقت شما را صرف می‌کند یا سرمایه‌گذاری در یک آسانسور پارکینگ کم هزینه را در نظر بگیرید.

در مورد ذخیره‌سازی محصولات در انبار خود، زمانی که فضای ذخیره سازی شما بیش از حد پر شود، تقریباً با مشکلات مشابهی مواجه می‌شوید. قبل از اینکه همان اقلام را به جای خود بازگردانید، باید موارد را برای دسترسی به آنها جابجا کنید. این فرآیند همواره منابع کار ارزشمندی را مصرف می‌کند تا جایی که حتی ممکن است شما را مجبور به استخدام نیروی اضافی کند.

برهمین اساس در ادامه این پست به بررسی چند دلیل پرشدن ظرفیت انبارها می پردازیم وچند نکته را برای جلوگیری از این اتفاق در وهله اول پیشنهاد می کنیم.

انبار داری

چرا فضای خالی انبار ها تمام می شود؟

برای شروع، ممکن است فضای خالی شما تمام شود زیرا رشد کسب و کار شما از ظرفیت انبارداری فعلی شما پیشی گرفته است. اگر شما یا مشتریانتان اقلام بیشتری نسبت به گذشته می فروشید، این همیشه به ذخیره سازی دستور می دهد. اگر اقلام فوراً برای ارسال در دسترس هستند، شما نمی توانید آنها را به مشتریان خود بفروشید. در واقع، این یک مشکل مطلوب است زیرا به این معنی است که شما در موقعیت خوبی برای سرمایه گذاری مجدد در اتوماسیون حفظ فضا یا، در صورت نیاز، یک تسهیلات بزرگتر هستید.

برعکس، زمانی که تیم تدارکات شما بیش از حد موجودی را خریداری می کند، مشکلی کمتر از حد مطلوب ظاهر می شود. هنگام برنامه ریزی توزیع، ممکن است وضعیتی پیش بیاید که در آن فروشنده به جای عرضه سه ماهه ای که می دانید به آن نیاز دارید، موجودی شش ماهه ، با تخفیف قابل توجهی ارائه می دهد. اگر شما یا تیم خریدتان تصمیم بگیرید که عاقلانه است با یک مذاکره انبوه با تخفیف مانند این پیش بروید، ممکن است هزینه بیشتری داشته باشد زیرا جایی برای نگهداری محصولات وجود ندارد.

موجودی بسیار قدیمی یا منسوخ یکی دیگر از عوامل مهم تراکم در بسیاری از انبارها است. این مشکل ممکن است شامل قطعات یک کیت مونتاژ کم استفاده، کالاهای آسیب دیده یا سایر موادی باشد که تاریخ انقضا آنها فرا رسیده است. در نهایت، این اقلام در انبار می نشینند تا فقط گرد و غبار را جمع کنند. در این مورد، بهترین روش این است که آنها را دور بیندازید یا حداقل اگر نتوان آنها را از بین برد و از کارخانه خارج کرد، آنها را به منطقه ای با تراکم کمتر از کارخانه منتقل کرد.

چگونه فضای انبار خود را بهینه کنیم

با بازگشت به قیاس گاراژ سه خودروی ما در ابتدای این پست، از بررسی اینکه آیا می‌توانید به صورت عمودی گسترش پیدا کنید یا خیر، غافل خواهید شد. حرکت قفسه های خود به سمت بالا شاید ابتدایی ترین راه برای ایجاد فضای انبار بیشتر بدون ایجاد فضای شلوغ باشد.

امکانات جدید مجهز به سیستم های پاشش اطفاء حریق هستند. اگر ساختمان شما دارای سقف های بلند است، گسترش قفسه های شما فضای اضافی زیادی تولید می کند.

اگر نمی‌توانید با قفسه‌هایی که دارید فضای عمودی بیشتری ایجاد کنید، ممکن است از تغییر نوع قفسه‌های ذخیره‌سازی در حال استفاده سود ببرید. انواع قفسه های ذخیره سازی به شرح زیر است:

  • قفسه پالت: رایج ترین نوع قفسه. انبارها پر از آنهاست.
  • قفسه های کنسول: این قفسه خاص برای موجودی طولانی مانند لوله کشی یا چوب طراحی شده است.
  • قفسه‌های جریان کارتن: این قفسه‌ها برای اولین بار در فرآیندهای موجودی اولیه مناسب هستند.
  • میزانسن ها: یک نوع پلت فرم، این نوع ذخیره سازی به طور موثر سطح دوم ذخیره سازی را به انبار شما اضافه می کند. این یکی از بهترین ابزارها برای بهینه سازی فضای انبار است

بهینه سازی فضای انبار

نکات اضافی برای بهینه سازی انبار

نصب میزانسن ها در محل شما بهترین راه برای افزایش ظرفیت ذخیره‌سازی است. شما در واقع یک سطح دوم را به امکانات خود اضافه می کنید. برای مثال، اگر بتوانید یک میزانسن در یک منطقه حمل‌ونقل یا پذیرش ایجاد کنید، فضای کف در این مناطق به طور موثر دو برابر می‌شود.

عرض انبار را به حداقل برسانید

انبار ها حدود 12 فوت از هم فاصله دارند. اگر بتوانید این فاصله را تا پنج فوت کاهش دهید، فضای ذخیره سازی اضافه شده قابل توجهی خواهد بود. قبل از هر گونه تغییر دائمی، تجهیزات بالابر خود را ارزیابی کنید. باید اطمینان حاصل کنید که فاصله بخش ها به اندازه کافی مناسب است تا به لیفتراک شما اجازه عبور دهد.

ظروف ذخیره سازی و تریلر

اگر همه چیز شکست خورد و فضای شما کاملاً تمام شد، به یاد داشته باشید که ظروف ذخیره سازی و تریلرها را می توان همیشه در خارج از مرکز نگهداری کرد. مواقعی وجود دارد که این تنها راه حل است. اگر بتوانید تریلرهای اضافی را برای ذخیره سازی موقت بیاورید، می توانید از ارتقاء قفسه های گران قیمت و گسترش ساختمان جلوگیری کنید.

نتیجه: هیچ دو انباری شبیه هم نیستند

از آنجایی که هیچ دو مجموعه ای از الزامات عملیاتی انبار یکسان نیستند، بهینه سازی فضای شما در محل شما اغلب نیاز به مشاوره تخصصی دارد.

اگر با کاهش راندمان و افزایش هزینه ها در تاسیسات خود دست و پنجه نرم می کنید،با کارشناسان این حوزه مشورت کنید تا دریابید گه چگونه می توانید از امروز شروع به به حداکثر رساندن فضای انبار خود باشید.