وظایف کلیدی سیستم مدیریت انبار و مزیت های سیستم مدیریت انبار

پیشرفت ‌های تکنولوژیکی و پلت ‌فرم‌ های دیجیتالی در حال هموار کردن راه خود را به بسیاری از هستند. صنعت حمل‌و  نقل و مدیریت لجستیک نیز از این قاعده مستثنی نیستند زیرا شاهد تغییرات قابل توجهی از نظر عملیات روزانه بوده اند. یکی از نوآوری های کلیدی که صنعت لجستیک را متحول کرده است، سیستم مدیریت انبار است.

با در نظر گرفتن چشم انداز رشد و مقیاس پذیری جهانی، کسب و کارها به طور فزاینده ای به اهمیت سیستم مدیریت انبار در انبار داری پی می برند و برنامه اقدام عملی برای آزادسازی پتانسیل نهایی آن ابداع می کنند.

مدیریت انبار یکی از ارکان اصلی بخش حمل و نقل و لجستیک بوده است و کسب و کارها همواره بر عملکرد موثر این واحد تجاری تمرکز گسترده ای داشته اند. با معرفی ابزارها، تکنیک‌ ها و پلتفرم‌های جدید، فضای لجستیک به طور گسترده از طیف وسیعی از راهکارهای سیستم های مدیریت انبار، چه در محل و چه مبتنی بر ابر بهره برده است.

سیستم مدیریت انبار چیست؟

سیستم مدیریت انبار یک نرم افزار کاربردی است که هدف آن نظارت و کنترل عملیات انبار به صورت روزانه است. این سیستم شامل طیف گسترده از اقداماتی است که از کنترل ورود و خروج کالا شروع می شود. با اطمینان از شفافیت داده های مربوط به موجودی،سیستم مدیریت انبار خطاهای دستی را کاهش می دهد و همچنین از مدیریت کنترل موجودی نیز پشتیبانی می کند. سیستم مدیریت انبار به کاربران اجازه می دهد تا یک سیستم متمرکز داشته باشند که در آن وظایف مختلف سیستم مدیریت انبار از طریق یک رابط یکپارچه مدیریت می شود که به نوبه خود سهولت استفاده و کارایی عملیات انبار را تضمین می کند.

مزیت های سیستم مدیریت انبار

 

سیستم مدیریت انبار

با وجود پذیرش و محبوبیت گسترده سیستم مدیریت انبار، کسب و کارها ممکن است هنوز در مورد کاربرد و همسویی آن با هدف اصلی تجاری خود مردد باشند.

در ادامه،به برخی از عملکردهای کلیدی سیستم مدیریت انبار می پردازیم.

ردیابی کالاها

پیگیری جریان ورودی انبار یکی از وظایف اولیه سیستم مدیریت انبار است. همچنین مدیران انبار را قادر می سازد تا بینش کاملی از در دسترس بودن موجودی انبار، پردازش انبار و نیازهای تکمیل انبار داشته باشند.

سیستم انبار مدیران انبار را قادر می سازد تا تقاضا در مقابل عرضه کالاهای خود را بسنجند تا بتوانند در زمان مناسب موجودی را به مقدار مناسب ثبت کنند. علاوه بر این، نقش محوری در بهینه سازی فضای انبار ایجاد می کند.

انتخاب و ارسال کالا ها

انتخاب به ترتیب موجودی و ارسال به موقع به پایگاه مشتری مورد نظر، دومین عملکرد مهم سیستم مدیریت انبار است.

سیستم‌های انبار مرسوم دارای چالش‌های متعددی مانند داده‌های از دست رفته و ردیابی ناکارآمد موجودی بودند که منجر به ارسال ناکارآمد و محاسبه اشتباه موجودی شد.

سیستم مدیریت انبار کارآمد تضمین می کند که محصول مناسب بر اساس قوانین تجاری انتخاب شده است. که در واقع یک راه حل بدون نقص، قوی و مقرون به صرفه خواهد بود. استفاده از سیستم مدیریت انبار تضمین می کند که دیگر هیچ هزینه‌ای برای ذخیره اشتباه سفارش و ارسال به مشتریان نامتناسب آن وجود ندارد.

مدیریت موجودی کارآمد

به عنوان یک مقیاس تجاری، سبد بزرگتر کالاها و در نتیجه محصولات بیشتر نیاز به فضای بیشتر در انبارها برای ذخیره موجودی گسترش می یابد. در چنین مقطعی، مدیریت کارآمد فضا در انبار برای کسب و کارها بسیار حیاتی است و اغلب مهمترین اولویت مدیران انبار است. در حالی که به دست آوردن این کارایی به صورت دستی ممکن است دلهره آور به نظر برسد، سیستم مدیریت انبار یک انتخاب مطلق برای مبارزه با این چالش ها است.

سیستم مدیریت انبار مناسب، پرسنل انبار را قادر می سازد تا موجودی را بسته به تقاضای فعلی و وزن محصول در انبار ذخیره کنند.

با نگه‌داشتن محصولات سنگین‌تر یا محصولاتی که نرخ چرخش سریع‌تری به درب دارند، مدیریت مؤثر موجودی را تضمین می‌کند و باعث صرفه‌جویی در استفاده غیرضروری از زمان و منابع نیروی کار می‌شود.

ردیابی موجودی

ردیابی موجودی یکی از عملکردهای حیاتی سیستم مدیریت انبار است.

سیستم مدیریت انبار امکان ردیابی آسان و کارآمد اطلاعات مربوط به موجودی و سفارش مانند جزئیات کالا ، تاریخ انقضا و شماره سریال را فراهم می کند. این به حل سریع چالش های جابجایی موجودی کمک می کند، هزینه های اضافی را کاهش می دهد و همچنین میزان مصرف مشتری را بهبود می بخشد.

از بین بردن ثبت کاغذی اسناد

دوران ثبت اسناد کاغذی گذشته است. سیستم مدیریت انبار که به طور خودکار اسناد را ثبت می کند، نیاز به اسناد کاغذی را از بین می برد. سیستم مدیریت انبار نمای کلی از کل فرآیندهای موجودی ارائه می دهد. و با قابلیت دسترسی در هر زمان و مکان، پرسنل انبار را قادر می سازد تا داده ها و اطلاعات مورد نیاز برای انجام کار خود را در اختیار داشته باشند.

ارائه خدمات قوی به مشتری

رضایت مشتری هدف اصلی انواع کسب و کارها است. بنابراین، کسب‌وکارها در تلاش هستند تا با بهینه‌سازی فرآیندهای خود، تجربیات یکپارچه و سفارشی را به مشتریان خود ارائه دهند. در فضای مدیریت تدارکات و زنجیره تامین، خدمات مشتری از اهمیت بالایی برخوردار است. سیستم مدیریت انبار تضمین می کند که محصولات شما در زمان مناسب به مشتریان تحویل داده می شود. سیستم مدیریت انبار در حصول اطمینان از رضایت مشتری برای مشتریان فعلی و در عین حال جذب مشتریان بالقوه جدید و تبدیل آنها به مشتریان وفادار نقش اساسی دارد.

گزارش و تجزیه و تحلیل

بینش مبتنی بر داده ، ستون فقرات فرآیند تصمیم گیری استراتژیک یک کسب و کار است. سیستم مدیریت انبار بینش قوی، دقیق و عملی در مورد عملیات مربوط به موجودی ارائه می‌دهد، به پیگیری جریان ورودی و خروجی موجودی به شیوه‌ای کارآمد کمک می‌کند و به تیم مدیریت انبار اجازه می‌دهد تا مسیر اقدام آینده خود را به طور مؤثر برنامه‌ریزی کند.