مدیریت استرس کاری با نقشه های ذهنی و ابزار های مدیریت وظایف

شاید این صحنه برای شما آشنا باشد  که پشت میز خود هستید و برای انجام فعالیت های کاری خود انگیزه دارید که ناگهان  نگرانی هایی به شما نفوذ می کند که باعث بهم ریختگی تمرکزتان می شود. این نوع استرس ها و نگرانی ها اعضای با استعداد تیم را از انجام وظایف خود باز می دارد و در نهایت باعث تاخیر آنها در تحویل پروژه می شود. کنترل نگرانی ها و استرس کاری برای مولد بودن و تمرکز کاری امری حیاتی می باشد. برنامه ریزی کارها و مدیریت وظایف می‌تواند به شما کمک کند افکار و احساسات خود را کنترل و سازماندهی کنید؛ نقشه های ذهنی  و راهکارهای مدیریت و برنامه ریزی کارها می‌توانند مسیر رو به جلو را روشن نمایند در ادامه این پست، به مزایای استفاده از نقشه ذهنی و راهکار برنامه ریزی و مدیریت وظایف برای کاهش استرس های کار و در نهایت افزایش تمرکز و بهره وری می پردازیم.

نقشه ذهنی

چرا اغلب فعالیت های روزانه استرس و نگرانی های زیادی به همراه دارند؟

استرس پاسخ طبیعی بدن به محرک های سخت است که گاهی اوقات در قالب نگرانی ها نمایان می شود. هنگامی که  نگران هستید یا از موضوعی هراس دارید، بدن شما کورتیزول و آدرنالین را ترشح می کند. اگرچه این واکنش در موقعیت‌های خطرناک زندگی مفید است، اما در موقعیت‌های اجتماعی مانند خانه یا محل کار تاثیرات منفی دارد.امروزه راهکارهای کنترل استرس کاری بسیار است. برای یافتن روش مناسب کاری هر شخص، افراد نیاز به آزمون و خطا دارند؛ اما طبق تحقیقات صورت گرفته ایجاد عادت‌هایی مانند داشتن نقشه ذهنی، برنامه ریزی روزانه و مدیریت زمان بهترین روش برای کاهش استرس و افزایش عملکرد کاری است.

نقشه ذهنی چیست؟

 نقشه ذهنی به زبان ساده یعنی نموداری که کارهایی که اولویت زیادی دارند را از کارهایی که اولویت کمتر دارند جدا می کند. به طور مثال کارهای مربوط به محل کار نیز به این دو دسته بر اساس اهمیت آنها تقسیم می شوند؛ کارهایی با اولویت زیاد مانند رفتن به جلسات یا برگزاری کنفرانس های کاری و کارهایی با اولویت پایین تر مانند تماس با مشتری.نقشه ‌های ذهنی به شما کمک می‌کنند تا افکار خود را بدون نگرانی هر مورد کاری و غیر کاری، در کمترین زمان ممکن تجسم کنید.

چه مواقعی نقشه ذهنی به کمک شما می آید؟

نقشه های ذهنی را می توان برای موارد کاری و غیر کاری استفاده کرد. از سازماندهی زندگی شخصی گرفته تا برنامه ریزی کسب و کار. نقشه های ذهنی به ویژه برای هر بخشی از فرآیند که در آن نیاز دارید:

  • افکار خود را در مورد موضوعات بزرگتر ساختار دهید
  • اطلاعات زیادی را از منابع مختلف جمع آوری کنید.
  • تجسم کنید که چگونه ایده های خلاقانه شما به یکدیگر متصل می شوند

 

نقشه ذهنی فرآیند ساده سازی کارها می باشد که می تواند با نرم افزار های مدیریت وظایف یا روش کاغذ و قلم صورت بگیرند. علاوه براین نقشه های ذهنی نمایشی از افکار و ایده ها هستند که در کنار ایده های اصلی هر فرد تجسم می شود.

به چه منظور از نقشه ذهنی استفاده می شود؟

اگربه طور مداوم کارهایتان را فراموش می کنید، احساس می کنید که زمان کافی برای انجام کارهایتان ندارید، یا حتی نمی دانید از بین انتخاب هایی که دارید باید کدام را عملی کنید، داشتن نقشه ذهنی برای سازمان دهی فعالیت ها کلید موفقیت است! در ابتدا باید کارهای خود را ساده سازی کنید. وزمانی که بتوانید کارهای بزرگ را به مراحل کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم کنید، بهره وری و کارایی شما افزایش می یابد. بنابراین نقشه ذهنی خود را ایجاد کرده و سپس به سادگی آن را مطابق با نیازهای خود تغییر دهید و فعالیت هایی را که می‌خواهید اضافه، به ‌روزرسانی یا حذف کنید.

برنامه ریزی کارها با نقشه ذهنی

داشتن نقشه ذهنی چگونه باعث کاهش استرس می شود؟

یکی از راه های موثر برای مقابله با استرس نوشتن است. با بکارگیری نقشه ذهنی، می توانید افکار و احساسات خود را تجسم کنید تا آنها را راحت تر درک کنید. در ادامه به دو روشی که در آن نقشه‌های ذهنی می‌توانند زمانی که استرس طاقت‌ فرسا می‌شود کمک کند، می پردازیم و با ایجاد یک عادت نقشه ذهنی نحوه مدیریت نگرانی ها و استرس های طاقت فرسا را شرح می دهیم.

نقشه ذهنی از مواردی که منجر به استرس می شوند جلوگیری می کند

هنگامی که استرس به سراغ شما آمد، نقشه ذهنی از موارد استرس زا می تواند به شما کمک کند تا بدانید چه چیزی باعث این احساسات می شود و چه چیزی به کاهش آنها کمک می کند. بنابراین تاریخ، زمان و موقعیتی که در آن احساس استرس می کنید و شدت احساسات خود و نحوه تلاش برای کاهش استرس را یادداشت کنید. سپس می توانید برای شناسایی الگوهای موقعیت های استرس زا و تعیین مرزهایی برای آن ازنقشه ذهنی خود کمک بگیرید.

ایجاد نقشه ذهنی برای زندگی شخصی

هنگامی که به نگرانی ها و استرس های خود توجهی نکنید، استرس از بخش زندگی شما به حوزه های دیگری سرایت می کند. با ایجاد و حفظ  نقشه ذهنی برای زندگی خود به صورت دوره ای خودتان را چک کنید. نقشه ای از هدف اصلی زندگی خود بسازید و برای بخش هایی که برایتان مهم هستند، مانند خانواده و دوستان، کار و رشد شخصی، شاخه هایی اضافه کنید. از سوالاتی استفاده کنید که موقعیت فعلیتان را شرح دهید مانند اینکه آیا می خواهید زندگی فعلی خود را بهبود ببخشید یا خیر، و اگر چنین است، چند ایده برای چگونگی آن بیابید.

آیا مدیریت وظایف منجر به مدیریت بهینه زمان می شود؟

این امری طبیعی می باشد که زمانی که وظایف شما بیشتر از سررسید تعیین شده طول می کشد نگران یا حتی استرس داشته باشید؛ سازماندهی و مدیریت وظایفی که باید انجام دهید به شما کمک می کند تا کنترل بیشتری بر پروژه های خود داشته باشید و در نهایت بتوانید اطمینان هم تیمی هایتان را جلب کنید. ابزارهای مدیریت وظایف مانند تسکینو می توانند به شما کمک کنند تا مراحل بعدی کارهای خود را اولویت بندی کنید و چالش های پیش روی خود را یکی یکی برطرف کنید. مدیریت کارها که به همان اندازه در محیط های کاری و شخصی مفید است، می تواند به شما کمک کند تا بر موقعیت های استرس زا غلبه کنید.

نرم افزار مدیریت وظایف

برنامه ریزی کارها با نرم افزار مدیریت وظایف تسکینو

زمانی که برنامه ریزی درستی ندارید، کارهای ناتمام به طور مداوم در ذهن شما می چرخند و باعث از دست رفتن تمرکز شما می شود. نرم افزار تسکینو ابزاری برای برنامه ریزی و مدیریت وظایف می باشد که لیست کارهای بهم ریخته شما را به کارهای سازمان یافته تبدیل می کند و همچنین فعالیت های کاری شما را به بخش های قابل مدیریت تقسیم می کند. این نوع سازماندهی نه تنها با برنامه ریزی موثر وظایفتان را بر اساس اولویت آنها دسته بندی می کند، بلکه باعث افزایش اعتماد به نفس شما می شود. در ادامه به مزیت های دیگری که نرم افزار مدیریت وظایف تسکینو برای  افراد مختلف به همراه دارد می پردازیم.

برقراری ارتباط و تفویض اختیار در بخش گفتگو

گاهی اوقات، حتی با بهترین اولویت بندی و سازماندهی، حجم کاری شما بسیار زیاد است. در چنین مواقعی برقراری ارتباط با سرپرست یا تیم خود برای یافتن راهکاری برای کاهش حجم کار ضروری است. بخش گفتگو نرم افزار مدیریت وظایف تسکینو برای گفتگوی با سرپرست خود استفاده کنید تا به آنها کمک کنید فشاری را که تحت آن هستید تشخیص دهند. با این کار به سرپرست خود کمک می کنید  تا وظایفی را که می‌توان به دیگران واگذار کرد، شناسایی کنند.

برقراری تعادل بین هر پرسنل

هدف اصلی نرم افزار تسکینو برقراری تعادل، تعامل و عدالت کاری بین پرسنل است، نه کنترل پرسنل؛ به عنوان مثال ممکن است شخصی در سازمان حجم کاری بسیار زیاد داشته باشد در حالی که شخصی دیگر مقدار فعالیت های کمی داشته باشد، نرم افزار مدیریت وظایف تسکینو در چنین مواقعی با نمودار های وظایف به کارفرما نشان می دهد هر شخص چه مقدار وظایفی در طول روز دارد. در نهایت مدیر سازمان می تواند به طور عادلانه وظایف مربوط به پروژه های سازمان را بین افراد خود تقسیم کند.

سخن آخر

مزیت های بسیار مهم نقشه ذهنی و برنامه ریزی درست فعالیت ها بر اساس اولویت آنها برای کسب و کارها، ایده پردازان و شرکتای استارتاپی ثابت شده است. با مرور نقشه ذهنی خود در طول ماه، عادتی به تفکر در خود ایجاد خواهید کرد که به شما کمک می کند تا ایده های بزرگ تر برای بهبود زندگی خود را به راحتی پیاده سازی کنید.