ویژگی های نرم افزار حقوق و دستمزد خوب و مناسب چیست ؟

اگر شما حسابدار یک شرکت با پرسنل زیاد هستید که نحوه محاسبات حقوق متنوعی دارند، حتما روزهای پایانی هر ماه دردسرهای حساب و کتاب پیچیده حقوق و دستمزد را تجربه کرده اید. محاسبه حقوق، اضافه کاری، پاداشها، بیمه و مالیات حقوق و … آن هم برای تعداد زیادی پرسنل با روش دستی تقریبا کاری طاقت‌ فرساست. حتی استفاده از نرم افزار حقوق و دستمزد هم کار را چندان آسان نمی‌کند. چرا که علاوه بر انجام کلیه محاسبات، در نهایت مجبورید فایلهای مورد نیاز اداره مالیات و بیمه تامین اجتماعی و بانک را هم تهیه کنید. در اینصورت به غیر از ثبت اطلاعات و پردازش آنها در نرم افزار اکسل، کار دوباره‌ای برای ورود اطلاعات در نرم افزارهای ویژه سازمانهای بیرونی هم خواهید داشت. هم خسته کننده و وقت گیر است هم احتمال خطا و اشتباه در این دوباره‌کاری‌ها بالا می‌رود.

 راه حل مناسب چیست؟

راه حل مناسب و منطقی، استفاده از یک نرم افزار حقوق و دستمزد و پرسنلی مناسب است. اما باید ببینیم ویژگی‌های یک نرم افزار حقوق و دستمزد خوب و مناسب چیست.

نرم افزار حقوق و دستمزد

ویژگیهای نرم افزار حقوق و دستمزد خوب و مناسب

  • • در بسیاری از شرکت‌ها، علاوه بر محاسبات قانونی نرم افزار حقوق و دستمزد، محاسباتی خاص بر اساس قوانین داخلی شرکت هم وجود دارد. یک نرم افزار حقوق و دستمزد خوب باید بتواند انواع عوامل حقوق و فرمولهای محاسباتی متنوع را بپذیرد.
  • • طبق قوانین جاری، هر ساله جدول مالیاتی مشخص می‌شود که در آن معافیت‌ها و نحوه محاسبه مالیات حقوق مشخص می‌شود. نرم افزار حقوق و دستمزد مناسب باید ساختار مناسبی برای درج این جدول و تغییرات سالانه آن داشته باشد. به نحوی که کاربر بتواند به راحتی تغییرات را اعمال کند.
  • • توانایی تولید گزارش‌های قانونی با فرمت استاندارد یکی از قابلیت‌های مهم یک نرم افزار حقوق و دستمزد است. یک نرم افزار حقوق و دستمزد خوب و کامل، باید بتواند گزارش و فایل‌های سازمان‌های بیمه و دارایی را تولید کند. در این صورت نیازی نیست کاربر بار دیگر در نرم‌ افزارهای خاص این سازمان‌ ها اطلاعات را ثبت کند.
  • • داشتن خروجی‌های شکیل و دقیق برای کارکنان می‌تواند نکته مثبت یک نرم افزار حقوق و دستمزد باشد. فیش‌های حقوقی با فرمت زیبا و دارای اطلاعات دقیق که توسط سیستم تولید و چاپ شود یا به آدرس ایمیل کارکنان ارسال شود می‌تواند نحوه محاسبه حقوق را برای کارکنان شفاف کند و حس اعتماد و رضایت‌مندی آنها را افرایش دهد.
  • • یکی از ویژگی‌ های مهمی که لازم است در نرم افزار حقوق و دستمزد وجود داشته باشد، تهیه سند حسابداری و ارسال آن به نرم افزار حسابداری است. ارسال سند به نرم افزار حسابداری پس از انجام محاسبات حقوق و دستمزد، تا حد بسیار زیادی در زمان واحد مالی شرکت صرفه جویی می‌کند و میزان دقت اطلاعات را بالا می‌برد.

به طور کلی می‌توان گفت، هنگام خرید نرم افزار حقوق و دستمزد، بر اساس نیازهای سازمانتان و پارامترهای موثر مانند تعداد پرسنل، انواع استخدام و تنوع روشهای محاسبه دستمزد، تمام موارد ذکر شده در بالا را بررسی نمایید. پس از آن از راحتی کار با نرم افزار حقوق و دستمزد و همچنین پشتیبانی خوب و در دسترس آن اطمینان حاصل کنید.