آشنایی با 4 اصل وظایف مدیر (اصول تیلور)

در هر شرکتی مدیران نقش اصلی نظارت بر کارهای پرسنل را برعهده دارند، زیرا برنامه ریزی برای انجام پروژه ها و هدایت پرسنل، توسط مدیران انجام می شود.  در ادامه این پست به 4 اصل وظایف مدیران به روش تیلور می پردازیم.

اصول مدیریت تیلور

هنگام مطالعه و یادگیری نظریه مدیریت تیلور، با چهار اصل اساسی مواجه می‌شوید که می‌توان آن‌ها  را به نوعی ویژگی های بارز مدیریت پرسنل دانست. اولین کتاب تیلور در سال ۱۹۱۱ با عنوان اصول مدیریت علمی منتشر شد و در سال ۱۹۱۲ کتاب دوم خود تحت عنوان مدیریت پرسنل را منتشر نمود. وی در مفاهیم کلی کتاب های خود را در چهار اصل مطرح نمود:

  • مدیریت بر مبنای علم
  • انتخاب پرسنل بر مبنای علم
  • آموزش و تربیت پرسنل بر مبنای علم
  • روابط دوستانه با پرسنل خود

 

مدیریت وظایف

مدیریت بر مبنای علم

از نظر فردریک تیلور باید بهترین روش انجام کارها از نظر علمی بررسی و انتخاب شود و در نهایت در اختیار کارمندان قرار بگیرد و آن‌ها نیز طبق آن روش به تکمیل کارهای خود مشغول شوند. بررسی علمی روش انجام کار شامل زمان سنجی، حرکت سنجی و بررسی استاندارهای لازم برای انجام آن کار می‌ باشد.

انتخاب پرسنل بر مبنای علم

برای انتخاب پرسنل نیز می بایست از علم استفاده کرد. این عقیده ی تیلور برای استخدام پرسنل بوده است، چرا که با زیر نظر گرفتن مهارت افراد می‌توان میزان شایستگی آن‌ها برای فعالیت در یک جایگاه شغلی را دانست.

آموزش و تربیت پرسنل بر مبنای علم

برای بهبود کیفیت کار پرسنل می‌توان به آن‌ها آموزش‌ هایی درست و علمی داد تا علاوه بر استفاده از بهترین روش های انجام کارها، بتوانند وظایفی که به آن ها ارجاع شده در سریع ترین زمان و با بهترین کیفیت به اتمام برسانند.

روابط دوستانه با پرسنل خود

زمانی که روابط بین کارفرما و کارمندان صمیمی و دوستانه شکل بگیرد، میزان بازدهی افراد افزایش می یابد، چرا که همین موضوع می‌تواند یک اهرم برای بهتر کار کردن پرسنل شود. همچنین این مورد به نوعی می تواند احساس وظیفه شناسی مطلوب را به کارمندان بدهد و منجر به احساس مسئولیت شود که از هر جهت می‌تواند اتفاق خوبی محسوب می شود.

اجرای اصول تیلوری

  • زمان سنجی با استفاده از نرم افزار برنامه ریزی به منظور صرفه جویی در زمان انجام کار
  • اعمال کارهای گروهی (براساس مهارت های پرسنل)
  • حفظ استاندارد ایمنی ابزار و وسایل پرسنل هنگام انجام کار
  • اختصاص دادن واحد سازمانی برای برنامه ریزی و مدیریت کارها
  • شرح وظایف برای انجام پروژه های کاری و تدابیر تشویقی برای پرسنلی که وظایف خود را به نحو احسن به اتمام می رسانند .
  • استفاده از اپلیکیشن برنامه ریزی برای طبقه بندی و ثبت فعالیت ها
  • استفاده از یک روند کاری ساده و آسان

معایب مدیریت علمی تیلور

اگر از دیدگاه مدیر پروژه به اصول مدیریتی تیلور نگاه کنیم، گران بودن این شیوه ی مدیریتی، مصرف زمان زیاد برای استانداردسازی محیط و پرسنل، از معایب این روش می باشد و به همین دلیل است که اکثر مدیران قادر به اجرای این شیوه مدیریتی نیستند.

این روش از دیدگاه کارکنان با معایب بیشتری مواجه می شود. در ادامه به تعدادی از این معایب اشاره می کنیم:

سوء استفاده از پرسنل

در روش مدیریت تیلور به دلیل اینکه که حجم تولید و سود بسیار بالا می رود، کارکنان احساس خواهند کرد که که از آن‌ها نوعی سوء استفاده شده است. این تفکر اشتباه زمانی پررنگ تر می‌شود که حقوقشان در مقایسه با سودی که به مدیر  شرکت می رسد، افزایش کمتری پیدا می‌کند.

اهرم فشاری به نام زمان

 با توجه به اینکه در این نوع مدیریت، روش های مشخصی برای انجام کارها در نظر گرفته شده است، علاوه برا اینکه هر کار در زمان معینی هم باید انجام شود ،گاهی اوقات برای انجام شدن کار در زمان مشخص شده، به کارگران و کارمندان فشار زیادی وارد می‌شود و این امر موجب نارضایتی آن ها می شود.

خسته کننده بودن

 از آن جایی که چگونگی انجام کار از قبل مشخص شده، دست کارکنان برای  خلاقیت تا حدی بسته می شود و شرایط کاری برای آن ها پس از چند وقت خسته کننده می شود.

در نظر نگرفتن احساسات

 در روش مدیریتی تیلوریسم شاهد سبکی کامپیوتری و کم انعطاف خواهیم بود. در این سیستم مدیریتی به نیروی کار به چشم ابزاری برای تولید و نظارت بر محصول نگاه می‌شود و به همین دلیل احساسات پرسنل تا حد زیادی نادیده گرفته می‌شود و این مورد را هم می‌توان نقطه ضعف دیگری در تفکرات دانشمند مدیریت علمی دانست!

در نظر گرفتن پاداش مالی برای انگیزه دادن به پرسنل

تیلور برای انگیزه دادن به پرسنل نگاهی تک بعدی داشت. وی معتقد بود پاداش و تشویق مالی بهترین روش انگیزه بخشی است و به ملاحظات گروهی و اجتماعی توجه نداشت.

مدیریت کارها

سخن آخر

در این پست سعی کردیم تا توضیحاتی کامل و کاربردی درباره مدیریت کارآمد تیلور به شما ارائه کنیم. شما می‌توانید با مطالعه ی روش های گوناگون مدیریتی ،مسیر مدیریت موثر پرسنل خود را طی کرده با سرعت بیشتری کسب و کار خود را رشد دهید.