ارزیابی عملکرد و اهمیت آن برای واحد های سازمانی

تصور کنید در سازمانی فعالیت دارید و در اخر هر هفته می بایست یک گزارش از کارهایی که در طول هفته انجام دادید، به مدیر خود ارائه کنید. شاید از خودتان بپرسید که چرا باید هر ماه و هر هفته این کار تکرار شود؟ در حالی که تمام وظایف خود را در زمان مشخص شده با بهترین کیفیت تکمیل می کنید. این نکته را باید در نظر گرفت که ارزیابی عملکرد لزوما بررسی  کارهای قابل اندازه‌گیری با اعداد و ارقام نیست. برای مثال میزان رضایت یا اعتبار کسب و کار را چگونه می توان مورد بررسی قرار داد؟ در بسیاری از مواقع اوضاع و شرایط به آن شکلی که فکر می‌کنیم، درست پیش نمی رود. در نتیجه، به جای خیال بافی یا تصورات پوچ، می‌توان با برنامه ریزی روزانه، کارهای خود را مدیریت کنیم که این امر موجب می شود در پایان هر دوره عملکرد مناسبی داشته باشیم.  بنابراین فرایندی که میزان عملکرد شما را برای کشف توانایی و مهارت هایتان بررسی می‌کند، ارزیابی عملکرد نامیده می شود.

ارزیابی عملکرد پرسنل

ارزیابی عملکرد کارکنان

زمانی که کارفرما یا مدیر سازمان، گزارشی برای ارزیابی عملکرد کارهای پرسنل می‌خواهد، قصد دارد بررسی کند که عملکرد پرسنل با استانداردها و شاخص های تعیین شده، مطابقت دارد یا نه. با بکار گیری این معیار می‌توان جریمه ها یا پاداش پرسنل را تعیین کرد.البته ارزیابی عملکرد پرسنل تنها یک ارزیابی بدون خروجی نیست. بلکه این فرایند کمک می‌کند تا توانایی و مهارت های پرسنل سنجیده شود و در آخر برای ارتقای شغلی یا آموزش آن‌ها اقدام شود. در نتیجه، ارزیابی عملکرد می تواند حس ارزشمندی پرسنل را نسبت به کاری که انجام می‌دهد افزایش دهد.اگرچه سیستم پاداش تا سال های اخیر  راهکاری مناسبی برای انگیزه دادن به پرسنل یک سازمان بود، اما امروزه برای بهبود روحیه و بالا بردن انگیزه کارکنان ، باید درونی‌ تر به این موضوع نگاه کرد.

ارزیابی عملکرد منابع انسانی

با بررسی شاخص‌های ارزیابی عملکرد، بخش مدیریت منابع انسانی، پرسنل خود را مورد بررسی قرار می‌دهد تا به بهبود دانش و توسعه سازمان کمک کند. این فرایند، باعث می شود که اگر سازمان مسیر و هدف اشتباهی را مشخص کرده است، سریعا آن را اصلاح نماید.این موضوع در مورد عملکرد شخصی ما نیز صدق می‌کند. به عنوان مثال زمانی که به ارزیابی عملکرد شخصی می‌پردازیم، اگر به جای توجیه کردن و تفسیر شرایط به نفع خود، اشتباهات‌مان را بپذیریم، راحت تر می توانیم این مشکلات را حل کنیم .

اهداف ارزیابی عملکرد

هدف اصلی از ارزیابی عملکرد پرسنل یا سازمان، سنجش میزان موفق بود سازمان در تکمیل پروژه ها است. همچنین با کمک ارزیابی عملکرد پرسنل ،به شاخص‌های کمی یا کیفی دست پیدا خواهید کرد که می‌توانید با بکارگیری آن،  روند پیشرفت کارهایتان را بررسی کنید و عملکردتان را بهبود دهید. این بررسی‌ها زمانی نتیجه‌بخش است که پس از آن، دست به اقدام موثر بزنید.

فرآیند ارزیابی عملکرد

مدیر یک سازمان قبل از انجام هر کاری باید استانداردهایی را برای هر شخص تعیین کند و بعد از آن این شاخصه ها را برای ارزیابی پرسنل بکار گیرد. پرسنل بر مبنای این استانداردها وظایف و فعالیت های خود را انجام می‌دهند تا در نهایت مدیر بتواند عملکرد آن ها را با استفاده از این استانداردها ارزیابی کند. در این میان اگر ارزیابی عملکرد با استانداردهای تعریف شده یکسان نباشد، مدیر سازمان باید به تجزیه و تحلیل دلایل آن بپردازد و آن‌ها را با پرسنل مربوطه در میان گذارد تا راهکاری برای بهبود آن بیابد.

اهمیت خود ارزیابی

خودارزیابی از دسته فعالیت هایی است که در بسیاری از سازمان‌ها نادیده گرفته شده است. نوشتن گزارشی از دستاوردها و موفقیت شغلی به‌ نحوی که گزارش شما تعریف از خود نباشد  کمی دشوار است. در اکثر موارد، گزارش های ارزیابی عملکرد پرسنل بایگانی می‌شوند و تأثیری در رشد سازمان ندارند؛ با این حال نکاتی وجود دارد که رعایتشان به ارائه گزارش خودارزیابی اثرگذار کمک می‌کند. نوشتن چنین گزارشی عملکرد شغلی پرسنل شما را بهبود می‌بخشد. تهیه گزارش ارزیابی عملکر از نظرِ بسیاری از پرسنل فرایندی خسته کنند و وقت گیر می باشد؛ اما این فرایند یکی از مهم‌ترین فرایندهایی است که اجرای دقیق و صحیح آن مزیت های زیادی برای سازمان یا شرکت‌ها به ارمغان می‌آورد.

دلایل اهمیت خودارزیابی سازمان های امروزی عبارت‌اند از:

ایجاد انگیزه

وقتی که فرصت خود ارزیابی به پرسنل داده می‌شود، آنها احساس خود کفایی و قدرت می‌کنند. پرسنل شما متوجه می‌شوند نظراتشان برای بخش مدیریت اهمیت دارد و در جلسات ارزیابی عملکرد، از انتقادات و پیشنهادات آنها استفاده می‌شود. هر فردی می بایست در فرایند ارزیابیِ عملکرد مشارکت داشته باشد، زیرا اهدافی که پرسنل در فرایند خودارزیابی برای خود مشخص  می‌کنند و نحوه ارزیابی ، به مدیران سازمان کمک می‌کند تا پرسنل با انگیزه را شناسایی کنند.

ایجاد حس تعلق‌خاطر به کار

خودارزیابی احساس تعلق ‌ به کار  را به ‌ویژه در کارمندان تازه وارد افزایش می‌دهد. با بکار گیری این رویکرد، پرسنل احساس مسئولیت بیشتری نسبت به وظایف خود خواهند داشت. علاوه بر این مدیران با به ‌کارگیری این راهکار به پرسنل خود ثابت می‌کنند نظرات آنها در مدیریت و برنامه ریزی کارها بی تاثیر نیست!

برنامه ریزی

کاهش اختلافات درون سازمان

همیشه دیدگاه مدیران و پرسنل با یکدیگر تفاوت دارد. حتی مدیرانی که ارتباط نزدیکی با اعضای تیم خود دارند نیز نمی‌توانند همیشه داستان را از دیدگاه پرسنل ببینند. اغلب مدیران، در جلسات ارزیابی عملکرد، متوجه اختلاف ‌نظر خود با پرسنل می‌شوند. از سویی دیگر خودارزیابی موجب ایجاد تصویری کامل از نقاط قوت و ضعف پرسنل خواهد شد، و باعث میشود اختلاف ‌نظرها از بین برود.  علاوه بر این مدیران و اعضای تیم گزارش خود را باهم تطبیق می‌دهند تا مطمئن شوند در گزارش نهایی، تمام اشتباه ها و دستاورد ها را مدنظر گرفته‌اند.

نرم افزار ارزیابی عملکرد پرسنل

نرم‌ افزار ارزیابی عملکرد کارکنان از حوزه نرم‌ افزارهای جامع منابع انسانی، امکاناتی نظیر مدیریت و ارزیابی عملکرد پرسنل و عوامل کارکردی پرسنل را فراهم می‌کند. این نوع نرم افزار ها از طریق یکپارچگی با دیگر نرم‌ افزارهای دیگر و همچنین ساختار منحصر به فرد خود قابلیت‌های گوناگونی در پوشش‌ دهی به انواع متدهای مرسوم در حوزه ارزیابی و سنجش عملکرد کارکنان ارائه می‌دهد.

سخن پایانی

با رعایت نکاتی که در این پست ذکر شد، میزان خطاهای ما در ارزیابی عملکرد پرسنل، سیستم و سازمانی تا حد زیادی کاهش می‌یابد.درآخر می‌توانیم با نتایجی که از این ارزیابی به دست آمده راهکارهایی برای افزایش کیفیت و بهره وری عملکرد پیدا کنیم که هدف اصلی از ارزیابی عملکرد  پرسنل همین است.