اهمیت و ضرورت مدیریت لجستیک،کاربرد آن درشرکتهای تولیدی

مدیریت لجستیک فرایندی است که از ابتدای زنجیره تأمین تا پایان عملیات انجام می‌شود. این فرایند شامل تولید و توزیع کالاها و محصولات در زمان مناسب جهت حفظ رضایت مشتری می‌باشد. عواملی مانند ساخت، فرآوری، انبار، انتقال، حمل و نقل کالا و بسته‌بندی همه در این فرایند ادغام شده‌اند. مدیریت لجستیک در هر کسب و کاری به شبکه ای از امکانات نیاز دارد. مدیریت لجستیک با هدایت جریان کارآمد کالا تا حد زیادی به مدیریت زنجیره تأمین کمک می‌کند. یک زنجیره تأمین منظم می‌تواند در هزینه‌های عملیات صرفه‌جویی کند و مدیریت کارآمد لجستیک نیز منجر به افزایش سود خواهد شد و درآمد بیشتری برای کسب و کار شما به همراه خواهد داشت.

مدیریت لجستیک

اهمیت و ضرورت مدیریت لجستیک

هدف اصلی مدیریت لجستیک انتقال موثر محصولات از نقطه شروع به نقطه پایان و در نهایت رسیدن به دست مشتریان است. نیروی محرک مدیریت لجستیک رضایت مشتری و برآورده ساختن خواسته‌های وی ضمن ارائه بهترین خدمات است، در نتیجه روند ارسال دقیق و سریع، ضمن حفظ کیفیت محصول از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.در زنجیره تامین، وظیفه مدیریت لجستیک تجزیه و تحلیل داده‌های قبلی و پی‌گیری به موقع محصولات برای محافظت از آن‌ها در برابر هر نوع اختلال است. ترابری لجستیک، فرایند حمل و نقل کالا در زمان و مکان مناسب تضمین می‌کند.

مدیریت لجستیک درآمد کسب و کار شما را افزایش می‌دهد و رضایت مشتری را بهبود می‌بخشد. این امر باعث افزایش اعتبار شرکت و ارتقاء تصویر برند تجاری شما خواهد شد، که به نوبه خود فرصت‌های تجاری بیشتری ایجاد می‌کند. با سازماندهی جریان معکوس کالاها، بهینه‌سازی موجودی کالا و مدیریت سرمایه‌های ورودی در طول عملیات می‌توانید به میزان قابل توجهی در هزینه‌ها صرفه جویی کنید.

انواع لجستیک

لجستیک به طور کلی به دو دسته درون سوی (Inbound) و برون سوی (Outbound) تقسیم می شود. لجستیک درون سوی از مهم ترین  فرآیندهای زنجیره تامین است. این بخش تمرکز بسیاری بر روی مدیریت حمل و نقل کالا دارد. در صورتی که لجستیک برون سوی در زمینه تأمین کالا از انبار و تحویل آن به دست مشتری فعالیت می کند.
زیرشاخه های دیگری نیز در لجستیک وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

لجستیک معکوس (Reverse Logistics)

این نوع لجستیک همان طور که از نام آن مشخص است، روندی برعکس از کار لجستیک را انجام می دهد. لجستیک معکوس متمرکز بر بازگشت از مقصد به مبدا می باشد. این بدان معناست که لجستیک معکوس فرآیند برنامه ریزی و کنترل جابجایی کالا از گیرنده به فرستنده است که عموماً با هدف مرجوع یا پس گرفتن کالا صورت میگیرد.

لجستیک سبز (Green Logistics)

لجستیک سبز دسته ای است که در آن تلاش هایی در کاهش آسیب به محیط زیست در هنگام حمل و نقل صورت می گیرد. راهکارهای مختلفی برای کاهش حمل و نقل بر روی آلودگی های زیست محیطی بیان شده و می توانیم مواردی مانند بهینه سازی جاده ها، بهره وری بیشتر از حمل و نقل هوایی استفاده از کامیون های برقی را ببینیم.

لجستیک اضطراری (Emergency Logistics)

این اصطلاح در کمپانی های فعال زنجیره تامین و صنعت حمل و نقل کالا استفاده می شود. اگر به هر دلیلی در تولید کالا تاخیر یا حادثه ای طبیعی اتفاق بیفتد، نیاز است تا شرکت های حمل و نقل با سرعت بیشتری کالا را به دست مشتریان برسانند. در این دسته عوامل دیگری مانند دولت با سرمایه خود به کمک شرکت های حمل و نقل می آیند تا به حمل و نقل کالا سرعت ببخشند.

لجستیک تولید (Production Logistics)

این دسته از لجستیک بیشتر به بهینه سازی تولید کالا، به عنوان مثال در یک کارخانه محدود می شود. در این زیر شاخه هدف اصلی این است که هر یک از سیستم های حمل و نقل در زمان مناسب محصول مناسب را با کیفیت مناسب به مقصد برسانند. در نتیجه بهره وری سیستم زنجیره تامین بالا رفته و در زمان کمتر محصولات بیشتری می توان تولید نمود.

مدیریت لجستیک

لجستیک توزیع (Distribution Logistics)

این زیر شاخه مکن است برای شما آشنا باشد. از زمانی که تولید به پایان می رسد و سفارش مشتری در سیستم ثبت می شود، عملیات پردازش و تحویل کالا به مشتری آغاز شده که به این فرآیند لجستیک توزیع می گویند. دلیل اهمیت بالای این دسته از لجستیک این است که تعداد، زمان و مکان تقاضای مشتری با یکدیگر متفاوت هستند. در نتیجه این زیرشاخه لجستیک می بایست تعادل و توازن را برقرار سازد.

لجستیک نظامی (Military Logistics)

از آن جایی که یک سپاه نظامی بدون منابع خود بی دفاع است، لجستیک نظامی همواره از اهمیت بالایی نزد تولید کنندگان تجهیزات نظامی برخوردار بوده است. افسران نظامی فرآیند های تولید را مدیریت می کنند تا منابع به محل مورد نظر برسد و بهترین بازدهی در عملیات نظامی  ایجاد شود. نقش لجستیک نظامی آن قدر پررنگ است که شکست بریتانیا در جنگ با آمریکا و شکست متحدین در جنگ جهانی دوم نیز تا حد زیادی به حمل و نقل تجهیزات نظامی آن ها مربوط بود.