مفهوم علمکرد ارزیابی کارکنان چیست؟ روش های ارزیابی کدامند ؟

آیا کلمه ی «ارزیابی عملکرد پرسنل» برای شما آشنا است ؟ حتما تا کنون چنین کلمه ای به گوش شما خورده است. کلماتی مانند کارسنجی و ارزیابی عملکرد کارکنان،این مفاهیم بنیادی  اکثرا توسط تیم منابع انسانی، جهت بررسی عملکرد پرسنل و براساس دسته‌ای از بایدها و نبایدها که توسط مدیر سازمان تعیین شده اند، انجام می شود. داشتن فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان برای هر سازمانی امری حیاتی است، زیرا این فرآیند به سازمان کمک می‌کند تا روند عملکرد پرسنل را دنبال کند و علاوه براین نشان می‌دهد که آیا سازمان در مسیر رشد و تعالی سازمانی قرار دارد یا خیر؟ فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان، عملکرد پرسنل شما را از جنبه‌های مختلف مثل : بهره‌وری، نقاط قوت، نقاط ضعف و میزان انگیزه‌ی آن‌ها ارزیابی و بررسی می کند و در پایان نتایج این فرآیند، می‌تواند معیاری برای افزایش حقوق آن ها و کسب پاداش هایی نیز باشد.
همچنین، ارزیابی عملکرد پرسنل به مدیران پروژه یا کارفرما دید شفافی از اثربخشی فرآیندهای دیگر منابع انسانی همانند جذب، آموزش و توسعه‌ی پرسنل می‌دهد. علاوه برا این مزایا، نقش مهم  پرسنل در مسیر اهداف سازمان نیز برای مدیران شفاف می‌گردد.زمانی که شما می خواهید عملکرد پرسنل خود را ارزیابی کنید، کارکنان تلاش می‌کنند با رعایت برنامه ریزی کار، بهترین عملکرد و نتایج را ارائه دهند و نشان دهند که  روزهای گذشته چقدر برای آن‌ها ثمر بخش بوده و به چه مقدار لایق دریافت بهترین پاداش برای کار خودهستند. هنگام تهیه گزارش و ارزیابی عملکرد پرسنل، اکثر مدیران مانند یک بندباز احساس خطر می‌کنند و تمام تلاش خود را می کنند تا تمام رشته‌ها را پنبه نکنند! ایجاد تعهد در کل افراد تیم و تفکیک پاداش‌ها براساس بازخورد هر شخص، چالشی بزرگ برای مدیران و کارفرماها می باشد. علاوه بر این موضوع، مدیرانی  که  با این چالش درگیر هستند، می بایستی ریسک ناامید کردن برخی از پرسنل خود را بپذیرند. زیرا بودجه‌ی سازمان همیشه محدود است و با توجه به همین بودجه، باید تا جای ممکن انتظارات تمام پرسنل را برآورده کرد.

ارزیابی کارکنان

مزایای ارزیابی عملکرد کارکنان چیست؟

هدف کلی ارزیابی عملکرد کارکنان، همیشه دو بخش دارد. فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان، از جهتی به سازمان کمک می‌کند تا ارزش و بهره وری هر شخص را تعیین کند و از طرفی دیگر، به پرسنل شما کمک می‌کند تا مهارت ها و نقش خود را در سازمان توسعه دهند. فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان، موجب تغییر در عملکرد سازمان شده و این موضوع را آشکار می سازد که پرسنل شما در قبال سازمان  چه وظایفی دارند. اگر بخواهیم مزیت ارزیابی عملکرد کارکنان را خلاصه کنیم به این نتیجه می رسیم که، هم  پرسنل و هم بخش مدیریتی سازمان از ارزیابی عملکرد کارکنان سود می‌برند. سودی که  که سازمان می‌ کند این است که مدیران هر بخش می‌توانند زمینه‌های بهبود شرایط کاری را شناسایی کنند و این کار، کارآیی و کیفیت کار پرسنل را افزایش می دهد. در ادامه ببه مزایای دیگر ارزیابی عملکرد کارکنان می پردازیم

توسعه پرسنل

ارزیابی عملکرد کارکنان برنامه ریزی شده به مدیران کمک می‌کند تا چارچوبی برای فعالیت های توسعه شغلی و آموزشی پرسنل ایجاد کنند.  فرآیند ارزیابی عملکرد، نقاط ضعف و قوت پرسنل را بررسی می‌کند تا به این شکل انتصاب هر فرد در مشاغل مختلف به طور مؤثر و کارامدتر اتفاق بیافتد.

گزینش مناسب

ارزیابی عملکرد کارکنان باعث می‌شود در ابتدا اهمیت و اعتبار فرایند انتخاب در شرکت شما مشخص شده، وپس از آن پرسنل مناسب در پست مربوطه قرار گیرند. در این زمینه، می‌توان با توجه به تجزیه و تحلیل نتایج ارزیابی عملکرد کارکنان، تغییراتی در روش انتخاب کارمند مناسب برای هر واحد ایجاد کرد.

  • ارتقا مقام پرسنل
  • مدیران می‌توانند با بکارگیری فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان روند ارتقا آن ها را با ایجاد شرایطی خاص مشخص کنند، تا پرسنلی که کارآمد تر هستند را به جایگاه بالاتر ارتقا داده و پرسنلی که عمکرد ضعیف دارند را عزل یا اخراج کنند.
     

افزایش روحیه در کارمندان

به راحتی، می‌توان توضیح داد که هر شخصی می خواهد نظر سازمان را درمورد عملکرد و مهارت های خود بداند. با بکار گیری نرم افزار ارزیابی عملکرد کارکنان می توانید باعث شناخت پرسنل از خودشان شده و به مسیر پیشرفت و دستیابی اهداف بیشتر کمک کند.  علاوه بر این موارد رضایت فردی و روحیه کاری در آن ها نیز افزایش می یابد.

روش‌های نوین ارزیابی عملکرد کارکنان

با داشتن راهکاری مناسب برای ارزیابی عملکرد کارکنان، سازمان راهی برای بهبود بهره وری و علمکرد مناسب پیدا خواهد کرد. یک روش کارآمد برای مرور عملکرد می‌تواند کل تجربه‌ی کارکنان از ارزیابی عملکرد ارزنده و اثر بخش کند. راهکارهای نوین ارزیابی عملکرد کارکنان بیشتر بر روی دستاوردهای تیمی و ارزیابی نتایج کار تمرکز دارند. می توان گفت هر راهکار ارزیابی عملکرد کارکنان نقاط ضعف و قوت خاص خودش را همراه دارد و هیچ راهکاری را نمی‌توان پیدا کرد که در کسب و کارهای  محتلف کاربرد یکسانی داشته باشد.با ما همراه باشد تا روش های نوین ارزیابی عملکرد کارکنان را بررسی کنیم.

ارزیابی روانشناختی

روش ارزیابی روانشناختی

این راهکار، یکی از جذاب تری روش‌های ارزیابی عملکرد کارکنان می باشد، که برای تشخیص پتانسیل‌های پنهان پرسنل نقش به سزایی دارد. این راهکار، به جای عملکرد گذشته‌ی کارکنان، عملکرد آینده‌ی آنها را زیر ذره بین قرار می دهد. در واقع، روش ارزیابی روانشناختی بر تعیین کردن مهارت های فردی و مهارت رهبری، توانایی‌های شناخت، عاطفی و فکری و ویژگی‌های شخصیتی که بر فعالیت های شغلی وی تاثیر می‌گذارند، تمرکز می‌کند. اگر بخواهیم این روش ارزیابی را با روش های دیگر مقایسه کنیم، اجرا و پیاده سازی ارزیابی عملکرد روانشناختی همیشه آسان تر می باشد.

بازخورد 360 درجه

استفاده از این روش برای یافتن تصویری واضح تر از عملکرد کارکنان بسیار مفید واقع شده است. در این راهکار ارزیابی، علاوه برا بازخورد پرسنل و مدیران نسبت به یکدیگر، بلکه بازخورد هم تیمی ها و مشتریان شما نیز جمع‌آوری می‌شود. روش360 درجه یکی از کارآمد ترین روش های ارزیابی عملکرد پرسنل است؛ زیرا به فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان کمک می‌کند تا به چشم اندازی متنوع دست یابد. همچنین در این روش ارزیابی، سوگیری‌ها در ارزیابی عملکرد کارکنان کاهش می یابید و اطلاعات  کاملی از شایستگی پرسنل به دست می‌آید.

روش کانون ارزیابی

برای لحظاتی تصور کنید که به عنوان یک کارمند شرکت، تصویر شفافی از این ‌که دیگران شما را چگونه می‌بینند، در اختیار دارید. اگر این اتفاق عملی شود چه تاثیری روی بازخورد کاری شما خواهد گذاشت؟ کار مرکز وظایف دقیقا به همین شکل است ؛ بررسی عملکرد حال پرسنل و پیش‌بینی کردن عملکرد شغلی او در آینده نزدیک. پرسنل  شما برای ارزیابی به هوشیاری ذهنی، اعتماد به نفس و سایر موارد، نیاز دارند تا در تمرین‌های شبیه‌سازی ا شرکت کنند و البته این شبیه سازی توسط مرکز وظایف صورت می گیرد .

جمع‌بندی

برنامه ریزی کارها و مشخص کردن اهداف سازمان برای کارکنان به شما کمک می‌کند تا یک مزیت رقابتی نسبت به دیگران داشته باشید. در پایان، شما قادر خواهید بود تصمیمات درست تری با توجه به توسعه و پیشرفت سازمان و پرسنل بگیرید.  همچنین رضایتی که در پی افزایش تعلق و از خودگذشتگی پرسنل  خود با پیاده سازی فرآیند ارزیابی عملکرد کارکنان تجربه خواهید کرد؛ خستگی تمامی  زحماتی که برای اجرا پروژه کردید را از بین خواهد برد. زمانی‌که این فرآیند را در سازمان خود اجرا کنید، به شما اطمینان می‌دهیم که نتایج مثبتی را پیش رو خواهید داشت.