سیستم مدیریت انبار و کاربرد نرم افزار انبار در عملیات انبار

سیستم مدیریت انبار متشکل از نرم‌ افزار و فرآیند هایی است که به سازمان ‌ها اجازه می‌دهد تا عملیات انبار را از زمانی که کالاها یا مواد وارد انبار می‌شوند تا زمانی که خارج می‌شوند، کنترل و مدیریت کنند.

سیستم مدیریت انبار

سیستم مدیریت انبار چه کاری انجام می دهد؟

انبارها در مرکز عملیات تولید و زنجیره تامین قرار دارند زیرا تمام مواد مورد استفاده در این فرآیندها، از مواد خام گرفته تا کالاهای نهایی را نگهداری می کنند. هدف سیستم مدیریت انبار، کمک به حصول اطمینان از اینکه کالاها و مواد در انبارها به کارآمدترین و مقرون به صرفه ترین راه ذخیره می شوند، است. سیستم مدیریت انبار  همچنین بینش وسیعی از موجودی یک سازمان در هر زمان و مکان، چه در یک یک مکان ثابت یا در حال حمل و نقل، ارائه می دهد.

جایگاه سیستم مدیریت انبار در زنجیره تامین

زنجیره تامین تنها می تواند به همان سرعتی، دقیق و کارآمد عمل کند که فرآیندهای انبار اجازه می دهند. سیستم مدیریت انبار به وسیله مدیریت فرآیندهای تکمیل سفارش، از دریافت مواد خام گرفته تا ارسال کالاهای نهایی، نقشی حیاتی در مدیریت زنجیره تامین ایفا می کند.

به عنوان مثال، اگر مواد اولیه به درستی دریافت نشود یا قطعات به اشتباه در انبار قرار داده شوند، ممکن است زنجیره تامین کند یا مختل شود. سیستم های مدیریت انبار در حصول اطمینان از اینکه این فرآیندها با کنترل موجودی و اطمینان از اینکه کالاها به درستی ذخیره و مرتب شده اند و همچنین حمل و نقل و ردیابی دقیق انجام می شوند، بسیار مهم هستند.

سیستم مدیریت انبار اغلب در کنار یا یکپارچه با سایر سیستم های مرتبط، از جمله سیستم های حمل و نقل و سیستم های مدیریت موجودی استفاده می شود.

نقش سیستم مدیریت انبار  کمک به کاربران برای مدیریت، حمل و دریافت وظایف در انبار یا مرکز توزیع است، مانند برداشتن کالا از قفسه‌ ها برای ارسال یا کنار گذاشتن کالاهای دریافتی. نقش سیستم انبار در ردیابی داده ‌های موجودی است که از بارکدخوان‌ها وRFID  دریافت می‌شود و ماژول مدیریت موجودی را به‌روزرسانی می‌کند تا از بروز بودن داده ها اطمینان حاصل شود.  همچنین یک پیوند، یکپارچه سازی داده های موجودی را که در سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان و سیستم مدیریت انبار  ذخیره می شود، همگام می کند.

سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (EPR) به نوبه خود حسابداری و اکثر موارد صورتحساب، مدیریت سفارش و مدیریت موجودی را مدیریت می کند. سیستم مدیریت حمل و نقل (TMS) جایی است که فرآیند حمل و نقل مدیریت می شود و اساسا مخزن اطلاعات دقیق در مورد حامل های حمل و نقل است، اما همچنین یک سیستم تبادلی و ارتباطی برای برنامه ریزی، اجرا و ردیابی محموله ها است. گاهی اوقات یک TMS با سیستم مدیریت انبار  ادغام می شود تا هماهنگی بهتر وظایف لجستیکی ورودی و خروجی را که در رابط انبارها و فرستنده های بار رخ می دهد، مانند پالت سازی کالا، برنامه ریزی نیروی کار، مدیریت محوطه، بارگذاری و باراندازی متقابل انجام دهد.

معمولاً سفارش‌ها به‌طور خودکار از طریق سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان یا سیستم‌های مدیریت سفارش که با TMS یکپارچه شده‌اند وارد می‌شوند. سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان همچنین اطلاعات سفارشی را که TMS برای آماده سازی و اجرای محموله ها نیاز دارد، ارائه می دهد. علاوه بر اصول اولیه مانند نام و آدرس مشتری، داده های سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان همچنین شامل اطلاعات دقیق در ارتباط با موارد برای اطمینان از ارسال مناسب محصولات می باشد. TMS جزئیات محموله ای را که سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان برای عملکردهای حسابداری و مدیریت سفارش خود نیاز دارد، مانند شماره پیگیری، نام حامل و هزینه ها، ارائه می دهد. اطلاعات حمل و نقل همچنین ممکن است به یک ماژول مدیریت ارتباط با مشتری برود تا به مشتریان در به‌روزرسانی وضعیت سفارش‌هایشان کمک کند.

انواع سیستم مدیریت انبار

انواع سیستم های مدیریت انبار

نرم افزار مدیریت انبار انواع و روش های پیاده سازی مختلفی دارد و نوع آن به اندازه و ماهیت سازمان بستگی دارد. این سیستم ها می توانند سیستم ها یا ماژول های مستقل در یک سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمان بزرگتر یا مجموعه اجرای زنجیره تامین باشند.

سیستم های مدیریت انبار همچنین می توانند از نظر پیچیدگی بسیار متفاوت باشند. برخی از سازمان‌های کوچک ممکن است از یک سری اسناد ساده کپی یا فایل‌های صفحه‌ گسترده استفاده کنند.برخی از تنظیمات سیستم مدیریت انبار  به طور خاص برای اندازه سازمان طراحی شده‌اند و بسیاری از فروشندگان نرم افزار نسخه‌هایی از محصولات سیستم مدیریت انبار  دارند که می‌توانند در اندازه‌های سازمانی مختلف مقیاس شوند.

سیستم مدیریت انبار  همچنین می تواند برای نیازهای خاص سازمان طراحی یا پیکربندی شود. برای مثال، یک فروشنده تجارت الکترونیک ممکن است از سیستم مدیریت انبارداری استفاده کند که عملکردهای متفاوتی نسبت به یک خرده فروش آجر و ملات دارد. علاوه بر این، سیستم مدیریت انبار  همچنین ممکن است به طور خاص برای انواع کالاهایی که سازمان می فروشد طراحی یا پیکربندی شود. برای مثال، یک خرده فروش کالاهای ورزشی نیازهای متفاوتی نسبت به یک خواربار فروشی زنجیره ای دارد.

ویژگی های سیستم های مدیریت انبار

بسیاری از ویژگی ها در محصولات نرم افزاری سیستم مدیریت انبار  مشترک هستند.

طراحی انبار 

که سازمان ها را قادر می سازد گردش کار و منطق انتخاب را سفارشی کنند تا مطمئن شوند که انبار برای تخصیص بهینه موجودی طراحی شده است. سیستم مدیریت انبار  شکاف‌هایی را ایجاد می‌کند که فضای ذخیره‌سازی انبار را به حداکثر می‌رساند و تغییرات موجودی فصلی را محاسبه می‌کند.

ردیابی موجودی

که استفاده از سیستم‌های ردیابی پیشرفته و شناسایی خودکار و ضبط از جمله اسکنرهای RFID و بارکد را امکان‌پذیر می‌سازد تا اطمینان حاصل شود که کالاها در زمان نیاز به جابجایی به راحتی پیدا می‌شوند.

چیدمان و بسته بندی کالاها

از جمله برداشت منطقه ای،برداشت موجی و برداشت دسته ای. کارگران انبار همچنین می توانند از توابع منطقه بندی و درهم تنیدگی وظایف برای هدایت وظایف انتخاب و بسته بندی به کارآمدترین روش استفاده کنند.

حمل‌ونقل 

سیستم مدیریت انبار را قادر می‌سازد تا بارنامه‌ها را قبل از محموله ارسال کند، لیست‌های بسته‌بندی و فاکتورها را برای محموله تولید کند و اعلان‌های ارسال پیش‌فرض را برای گیرندگان ارسال کند.

مدیریت نیروی کار 

که به مدیران انبار کمک می‌کند تا با استفاده از شاخص‌های کلیدی عملکرد که عملکردی بالاتر یا پایین‌تر از استانداردها را دارند، بر عملکرد کارگران نظارت کنند.

مدیریت اسکله بارگیری

که به رانندگان کامیون کمک می کند که به انبار بیایند تا اسکله های بارگیری مناسب را پیدا کنند. استفاده پیچیده تر از مدیریت محوطه بارگیری، اتصال متقابل و سایر عملکردهای لجستیک ورودی و خروجی را امکان پذیر می کند.

گزارشات

که به مدیران انبار کمک می کند تا عملکرد عملیات انبار را تجزیه و تحلیل کنند و زمینه هایی را برای بهبود پیدا کنند.