تکنیک های طلایی برنامه ریزی درسی موفق

برای مشخص کردن مسیر خود و آگاهی از این که بدانید طی روز چه کاری انجام می‌دهید، باید فرایند برنامه‌ ریزی روزانه را پیش بگیرید. بدون برنامه ریزی روزانه انگار یک کوله ‌پشتی پر از اضطراب را همه‌جا با خود به دوش می‌کشید!شاید این سوال برایتان پیش بیاید که اصلا چرا من باید فعالیت های روزانه ام را برنامه ریزی کنم؟ جواب این سوال بسیار ساده است: با برنامه‌ریزی کردن برای رسیدن به چشم اندازی از کار هایی انجام می دهید در دست دارید؛ بنابراین با آرامش بیشتری این مسیر را طی می‌کنید.برنامه ‌ریزی درسی نیز به میزان غیرقابل‌ توجهی بازدهی شما را افزایش می دهد و همچنین کلیه فعالیت ها را هدفمند پیش می‌برد. به طور مثال بالا رفتن معدل دانش آموز یکی از اهداف اصلی برنامه‌ریزی درسی می باشد. با کمک برنامه ریزی درسی، حجم کارهایی که باید انجام دهید، قبل از شروع پیش‌بینی می‌شود و زمان مشخصی برای انجام آن‌ها در نظر گرفته می شود.و در نهایت با این کار وظایف ‌تان قابل سازماندهی و ارزیابی خواهد شد.

روش های برتر برای برنامه ریزی درسی

برنامه ریزی تحصیلی فرایندی کاملا شخصی می باشد، این بدان معناست که نمی توان یک برنامه ریزی درسی را برای کلیه دانش آموزان یا دانشجویان یک کلاس مشخص کرد! زیرا سطح حفظیات، یادگیری ، نقاط ضعف و قوت دانش آموزان با یکدیگر متفاوت است. بنابراین هر دانش آموزی باید روش برنامه ریزی که با گنجایش درسی وی یکسان است را پیش بگیرد.برنامه ریزی درسی ، پس از گذشت زمان موجب افزایش کیفیت و ساعات مطالعه دانش آموزان می شود. یکی ازبزرگترین مشکلات دانش آموزان نداشتن تمرکز بر روی دروس خود است که برنامه ریزی درسی باعث بهبود آن می‌شود. به طور قطع می توان گفت اگر دانش آموزی فقط تمرکز خود را هنگام درس خواندن بالا ببرد، قطعاً جز افراد موفق در کنکور و دروس خود خواهد بود.

 برای شروع، دروس آسان تر را مطالعه کنید

یکی از ثمر بخش ترین تکنیک هایی که اکثر معلمین برای برنامه ریزی درسی پیشنهاد می دهند مطالعه دروس ساده و آسان تر می باشد. شاید فردی درس ریاضی را برای حود آسان تر بداند و دیگری درس دینی. در واقع اینکه کدام درس را دوست دارید  و یا برایتان آسان تر است تفاوتی ایجاد نمی کند؛ بلکه مهم این است که مطالعه دروس را طوری شروع کنید که همان ابتدا خسته نشویدطبق تحقیقات انجام شده افراد بعد از ۲۰ دقیقه از شروع هر فعالیتی بر روی آن تمرکز پیدا می کنند و آن کار را پس از گذشت 20 دقیقه بهتر انجام می دهند. بنابراین علاوه بر افزایش انگیزه خود هنگام درس خواندن و برای خسته نشدن از دروس، از درس هایی که ساده تر اند و شما را همان اول کار خسته نمی کنند، شروع کنید.

نوشتن برنامه ریزی نه حفظ کردن آن

یکی از اساسی ترین کار هایی که باید برای بکارگیری برنامه ریزی درسی موفق انجام دهید، مکتوب کردن برنامه های خود می باشد. افرادی که برنامه ریزی خود را در جایی یادداشت می کنند، احتمال به موفقیت رسیدنشان خیلی بیشتر از افراد دیگر خواهد بود؛ زیرا نوشتن فعالیت هایی که باید انجام شوند، ذهن را وادار می‌کند که باید به آن چیزی که نوشته ای را باید تکمیل کنی و به نحوی آن برنامه روزانه را در ذهن ثبت می کند.همچنین برای ثبت فعالیت های روزانه و درسی خود می توانید از اپلیکیشن برنامه ریزی درسی نیز استفاده کنید. این اپلیکیشن ها طوری طراحی شدند که به راحتی با امکان ثبت چک لیست و یاد آور بتوانید فعالیت های روزانه درسی خود را ثبت کنید.

برنامه ریزی بلند و کوتاه مدت داشته باشید

این دو نوع برنامه ریزی درسی (بلند مدت و کوتاه مدت) برای موفقیت در هرفعالیتی  به خصوص کارهای درسی و تحصیلی، امری ضروری می باشد. این نوع برنامه ریزی به شما کمک می کند که بدانید دقیقاً در هر روزی چه کار کنید و در بلند مدت(به طور مثال در  هفته آینده، ماه آینده یا سال آینده و…) باید به چه اهدافی دست یابید. به همین علت است که افراد موفق این ویژگی را در وجود خود ایجاد کردند و دقیق می دانند در آینده باید چه کاری کنند.

پیدا کردن دقیق زمان درس خواندن

برای اینکه برنامه ریزی درسی خود را به طور کامل و دقیق تعیین کنید، باید بدانید در طول روز چقدر وقت برای مطالعه و یادگیری دروس خود دارید؟ بنابراین ساعات مطالعه خود را نیز تا حد امکان مشخص کنید تا همه چیز با نظمی درست پیش رود.برای مطالعه دروس خود باید زمانی را انتخاب کنید که انگیزه و روحیه بیشتری برای مطاله دارید. به طور مثال برخی از دانشجویان و دانش آموزان مطالب درسی را شب بهتر درک می کنند و افرادی دیگر در صبحگاه تمرکز بیشتری بر مطالعه خود دارند.

 مشخص کردن میزان مطالعه برای هر درس

یکی از ضروری ترین کارهایی که باید  هنگام برنامه ریزی درسی خود در نظر بگیرید، این است که تمامی درس های خود را مورد بررسی دقیق قرار داده و ببینید هر یک نیاز به چقدر مطالعه دارند و چه مقدار زمانی را باید به مطالعه اختصاص دهید. با مشخص کردن میزان مطالعه خود برای هر درس اولویت های درسی خود را تعیین کرده و برنامه ریزی کامل تر و جامع تری خواهید داشت. از سویی دیگر اگر این کار را انجام ندهید ممکن است طوری مطالعات خود را برنامه ریزی کنید که در یک روز چندین درس پر فشار و سخت در کنار هم قرار بگیرند. بنابراین به این شکل نه تنها نتیجه خوبی از برنامه ریزیتان نخواهید گرفت، بلکه از برنامه ریزی نیز بسیار دل زده می شوید.

فشرده نکردن برنامه ریزی درسی

برخی از افراد معنای درست برنامه‌ریزی را متوجه نشده اند و با خود فکر می کنند هرچقدر کارهای بیشتر و سخت تری در برنامه ریزی روزانه خود قرار دهند، زود تر به اهداف خود می رسند. در صورتی که اصلا اینطور نیست؛ برنامه ریزی کردن به معنای این است که بتوانیم بیشترین کار را با بهترین کیفیت ممکن انجام دهیم و علاوه بر آن برای استراحت و اوقات فراغت نیز زمانی را اختصاص دهیم.

ممکن است با برنامه ریزی درسی فشرده و مقدار بیشتری از دروس مطالعه شوند و تکلیف بیشتری انجام شوند اما به طور قطع پایین ترین کیفیت را همراه خواهد داشت و شما را به مرور زمان بی برنامه تر از قبل خواهد کرد. بنابراین سعی نکنید در برنامه ریزی روزانه خود تمام کارهای آیند یا عقب افتاده خود را نیز قرار دهید.

بررسی برنامه ریزی خود پس از گذشت زمان

یکی از مهم ترین ویژگی های افراد موفق این است که بعد از اتمام هر فعالیتی، عملکرد خود را ارزیابی می کنند که بدانند آیا در آن کار ثمر بخش بودند یا خیر!اگر کاری که انجام دادند ثمربخش بود که قطعاً آن را ادامه می دهند، اما در غیر این صورت زمان شان را صرف فعالیت دیگری می کنند. شما نیز بعد از این که برنامه ریزی درسی خود را تکمیل کردید و چند روز از آن گذشت، از نتایجی که می‌گیرید بازخورد بگیرید و ببینید آیا پیشرفت تحصیلی برای شما ایجاد شده یا خیر؟

اپلیکیشن برنامه ریزی درسی

اپلیکیشن تسکینو؛ ابزاری مناسب برای برنامه ریزی درسی

با اپلیکیشن برنامه ریزی درسی تسکینو به راحتی می توانید دروس خود را با ثبت چک لیست برنامه ریزی و مدیریت کنید. زمانی که از اپلیکیشن تسکینو برای برنامه ریزی فعالیت های درسی خود استفاده می کنید، می‌توانید با خیالی آسوده دروس خود را مطالعه کنید و در آخر با گزارش‌های هفتگی یا ماهانه عملکرد درسی خود را بسنجید. علاوه بر این ، اپلیکیشن تسکینو می‌تواند به عنوان یادآوری برای شروع مطالعه یا تکمیل یک تکلیف مهم برای شما اس ام اس و نوتیفیکیشن ارسال کند تا از فراموشی جلوگیری کند. همچنین این اپلیکیشن به شما کمک می‌کنند تا پروژه های درسی خود را با اعضای تیمتان تقسیم کنید و به عنوان سرگروه ببینید هر یک از دانش آموزان گرواهتان وظایف مربوط به پروژه درسی را در چه زمانی به اتمام رسانده اند. با وجود این اپلیکیشن‌، زمان آن رسیده که روش‌های کاغذی و سنتی را در حوزه برنامه ریزی درسی کنار بگذاریم و از این اپلیکیشن‌ حرفه‌ای برای کمک به پیشرفت درسی خود استفاده کنیم.