مدیریت تیم در پروژه های استارتاپی چگونه است؟

استارت آپ شرکتی است که در مرحله اول عملیات خود قرار دارد. این نوع شرکت ها توسط بنیانگذاران کارآفرین خود حمایت می‌شوند و برای توسعه محصولات یا خدمات مورد استفاده قرار می گیرند، زیرا بنیانگذاران پروژه های استارتاپی معتقدند برای این کار تقاضا وجود دارد. با توجه به هزینه های بالا ، اکثر این عملیات ها در مقیاس کوچک در دراز مدت پایدار نیستند و بدون حمایت سرمایه گذاران دوامی نخواهند داشت. امروزه دوست‌ داران دیجیتال مارکتینگ صحبت‌های زیادی در مورد استارت‌آپ‌ها (کسب‌وکارهای نوپا) می کننددر ادامه این پست به طور کامل با مدیریت پروژه استارتاپی آشنا می شویم.

مدیریت پروژه استارتاپی

تفاوت استارتاپ و کسب‌ و کارهای کوچک چیست؟

ممکن است بسیاری از ما معنی استارتاپ را، کسب‌ وکارکوچک بدانیم. با اینکه از خیلی جهات، استارت آپ و کسب‌ وکارهای کوچک باهم مشابه هستند، تفاوت هایی نیز دارند.

  • از نظر شباهت هر دو شرکت‌های کوچکی هستند که تقریبا بدون سرمایه زیاد ایجاد شده اند و هدفشان این است که صنایع کم رنگ بازار را پر رنگ کنند. علاوه بر این هر دو متمرکز بر سود آوری و رشد هستند.
  • از نظر تفاوت، استارت آپ‌ها ویژگی‌های متفاوتی نسبت به کسب‌وکارهای کوچک دارند. استارت آپ چهره ای جدید  دارد، و معمولا پروژه های استارتاپی منجر به طرح ریزی ایده های جدید می شود .این ایده معمولا از طریق فناوری های جدید وابسته به اینترنت اجرا می‌شود. مزیت رقابت در پروژه های  استارت آپ بسیار کلیدی است. و این موضوع  ممکن است در هر کسب‌وکار کوچکی دیده نشود.

مشکلات رایج پروژه های استارتاپی

بعضی اوقات در مسیر کارآفرینی موانع و مشکلاتی در مسیر استارت آپ ها وجود دارد که می‌تواند شما را به چالش کشیده و در بعضی مواقع باعت دردسرهایی شود. در واقع بسیاری از مدیران و صاحبان کسب و کار بدون داشتن آگاهی و دانش کافی ، به این مسیر ها ورود می کنند ، بدون اینکه در نظر داشته باشیند که راهی سخت و دشوار پیش رو دارند . علاوه بر چالش ها و موانعی که پیش بینی کردند، ممکن است با چالش‌هایی بزرگتر و مشکلات ناگهانی دیگری هم روبرو شوند. در هر کسب و کاری چالش هایی وجود دارد ، که در بیشتر استارت آپ‌ها ایجاد گردد و و اگر از قبل آن ها را پیش بینی نکنید (البته که پیش بینی همه موراد شاید غیر ممکن باشد) با مشکلات بزرگی روبرو خواهید شد. هیچ کسب و کاری و هیچ شروعی نمی تواند بدون چالش و هیجان باشد ، پس بر این باور باشیم که راهکار هر موضوعی در دل همان مسئله و موضوع است .

چالش‌های مدیریت محصول

زمانی که دریک  پروژه استارت آپی، محصولی را طراحی می‌کنید و به فروش می رسانید بسیار مهم است که نظرات مشتری را بررسی کنید و بر اساس نظرات و پیشنهادات آن ها محصولتان را با کیفیت تر کنید

در مدیریت پروژه استارتاپی، اصطلاحی با نام اسکوپ کریپ (Scope creep) وجود دارد که هر کارآفرینی باید برای رونق تجارت خود آن را فرا بگیرد. اسکوپ کریپ در واقع به معنای ارتقای محصول به صورت مداوم اما با سرعت کم است. برای مثال فرض کنید می‌خواهید با رژیم غذایی وزنتان را کاهش دهید. طبیعتا اگر به صورت روتین روزی یک کیلو کم کنید قطعا بعد از چند ماه جانتان را از دست می‌دهید. به همین دلیل بدن شما به میزان خاصی از وزنتان کم می‌کند ولی به صورت بلندمدت سبب آسیب می شود.

طبیعت بهبود محصول یا همان اسکوپ کریپ هم دقیقا به این شکل است. ارتقای محصول در کوتاه مدت اتفاق نمی‌افتدبلکه به صورت آهسته اما مداوم اتفاق می‌افتد و حتی در این مسیر باید برای تثبیت و جا انداختن سرعت پیشرفت تلاش کرد.

قانون استارتاپ ها باید چگونه باشد؟

به وجود آوردن زیرساختهای قانونی یکی از کلیدی ترین بخش مدیریت پرسنل در پروژه های استار تاپی می باشد، که اگر به آن بی توجهی شود می‌تواند در آینده مشکلات و چالش های بزرگی برای شما رقم بزند. در واقع قوانینی که در پروژه استارتاپی وجود دارد تنها به تقسیم بندی موقیت پرسنل ختم نمی‌شود. برای مثال، باید مشخص شود نوع فعالیت و پروژه استارتاپی شما چیست؟ در بخش خصوصی فعالیت دارید یا در بخش دولتی؟ همچنین، باید مشخص شود دقیقا چند پرسنل باید برای شروع پروژه استارتاپی فعالیت کنند؟ توزیع نیرو به چه نحوی است؟ محل پروژه استارتاپی در چه شهری است؟ محل اقامت حتی بر هزینه هم موثر است و ممکن است مدیران  پروژه تصمیم بگیرند برای پرداخت مالیات و یا اجاره کمتر، استارت آپ را در شهر دیگری شروع کنند.

مدیریت پروژه

شتاب دهنده کسب و کار و مرکز رشد چیست؟

با اینکه کسب و کارهای کوچک مزیای بسیاری دارند، با این حال هر کسب و کار موفقی برای رشد بیشتر به پیشرفت نیاز دارد.هر کسب و کاری برای رشد و پیشرفت باید  در مسیر صحیح باقی بماند و از زمینه کاری خود منحرف نشود. به این منظور از شتاب دهنده کسب و کار استفاده می‌شود. شتاب دهنده کسب و کار،یک برنامه تجاری برای کسب و کارهای نوپا می باشد که ازطریق آموزش،سرپرستی و تامین مالی، آن کسب و کار را حمایت می کند. پروژه های استارتاپی نیز معمولا برای یک دوره زمانی معیین وارد شتاب دهنده های کسب و کارمی‌شود. حال مرکز رشد استارتاپ چیست و چه تفاوتی با شتاب دهنده دارد؟ شتاب دهنده ها برای مدتی کوتاه و مشخص برنامه ای برای رسیدن به یک پیشرفت چشم گیر برای کسب سرمایه به استارتاپ ها ارائه می‌دهند و درصدی از پروژه شما را  سهیم می شود.ولی مرکز رشد که تا زمانی حدود یک و نیم سال، تمرکز کمتری بر روی رشد پروژه خواهد داشت هدف خاصی را برای شرکت جز کسب موفقیت با سرعتی مناسب مد نظر ندارند. در واقع، هدف برخی از مراکز رشد ممکن است، آماده‌سازی شرکت شما برای یک برنامه‌ی شتاب دهنده باشد. مراکز رشد با توان مالی، سهمی از پروژه شما دریافت نمی کند یا اگر حق سهمی داشته باشند بسیار کم خواهد بود، زیرا مانند شتاب دهنده ها سرمایه‌ ی خود را وارد پروژه  نمی‌کنند.

نرم افزار ارزیابی و مدیریت تیم تسکینو

با نرم افزار ارزیابی تیم تسکینو و بکارگیری اپلیکیشن این نرم افزار، به عنوان شرکت استارتاپی دیگر چالشی برای مدیریت تیم خود نخواهد داشت. علاوه براین نرم افزار تسکینو ارزیابی عملکرد پرسنل را تنها فرایندی در پایان هر دوره تلقی نمی کنند و بجای اینکه به رویکرد گذشته پرسنل خود توجه داشته باشند، برای ارزیابی در پایان هر دوره، به رویکرد آینده نگر با هدف بهبود کارایی پرسنل خود، آموزش دادن آن ها و ارائه بازخوردِ در صورت نیاز، مطابق با فرآیند مدیریت عملکرد ترغیب و هدایت می شوند.بنابراین با نرم افزار مدیریت تیم تسکینو به راحتی می توانید بر روی فعالیت های تیم خود نظارت داشته و در پایان هر دوره با بکارگیری نمودار های ارزیابی،عملکرد افراد تیم خود را سنجیده و در صورت نیاز پاداش ها یا کسر حقوقی برای آن ها در نظر بگیرید. علاوه براین ویژگی ها با نرم افزار تسکینو اعضای تیم شما قادر به ثبت فعالیت ها و وظایفی که در روز تکمیل کرده اند خواهند بود و این امر موجب می شود تا شما به عنوان مدیر سازمان چشم اندازی از نحوه عملکرد هر فرد داشته باشید.

سخن آخر

در این پست درباره‌ی مفهوم استارت آپ، نکات و چالش های آن صحبت کردیم. چیزی که اهمیت دارد این است که قبل از راه اندازی استارت آپ خود قبل از هر چیز، روی پیدا سازی ایده های خود تمرکز کنید. اگر سرمایه ای برای شروع ندارید ناامید نشوید و از شتاب دهنده ها استفاده کنید. با مطالعه تاریخچه ی بسیاری از کارآفرین ها و استارت آپ ها به این حقیقت خواهید رسید که برای شروع هر کار به یک ایده بزرگ و کارآمد نیاز دارید.