موثر ترین راهکارهای افزایش انگیزه در کارمندان و پرسنل

این حقیقت را نمی  توان انکار کرد که انگیزه، مدیریت زمان  و برنامه ریزی کارها، عوامل کلیدی در میزان موفقیت هر مجموعه و شرکتی محسوب می شود. مدیران شرکت های مختلف با توجه به نقش مدیریتی که دارند، باید با ایجاد ارتباطات شبکه‌ای کارآمد در بین پرسنل و به‌کارگیری اصول افزایش انگیزه در آن ها، اشتیاق و تعهد را در بینشان تقویت کنند. بنابراین آشنایی با راهکارهای ایجاد انگیزه در پرسنل به منظور افزایش بازدهی کسب و کارتان ضروری به نظر می‌رسد. علاوه بر این چنین شناختی باعث بهبود عملکرد نیروی انسانی در شرکت می شود. از طرفی دیگر مدت زمانی لازم است تا پرسنل شما در راستای اهداف شرکت تغییراتی در روند انجام کارهای خود داشته باشند، اگر انگیزه کاری کافی در آن‌ها وجود داشته باشد، بسیار انعطاف‌پذیر و مسئولیت پذیر تر خواهند بود.

برنامه ریزی کارها

راهکارهای موثر برای افزایش انگیزه پرسنل

حس انگیزه به معنای تمایل و شوق افراد به انجام فعالیت های گوناگون است و درواقع داشتن انگیزه یک نیروی محرک است که افراد را برای تکمیل کارها مختلف جهت‌دهی می‌کند. بسیاری از روان ‌شناسان اعتقاد دارند که انگیزه یک نیروی درونی است که باعث می‌شود فرد با عزم راسخ به سوی هدفی خاص گام بردارد. پس این موضوع را در مدنظر داشته باشیم، حس انگیزه باید در درون افراد ایجاد شود و چنین حسی از بیرون منتقل نمی‌شود. با توجه به اینکه فعالیت‌ها و ارتباطات یک سازمان توسط مدیران رهبری می‌شود، نقش آنان در افزایش انگیزه پرسنل کلیدی است. بنابراین مدیران باید توجه کنند که لازم نیست انگیزه را از ابتدای پروژه در پرسنل خود ایجاد کنند، بلکه می بایست شعله‌های انگیزه را در درون افراد روشن کنند.در ادامه این پست به بررسی مواردی می پردازیم که به افزایش انگیزه در پرسنل شما کمک می کند.

برقراری روابط دوستانه و اعتماد میان مدیر و کارمندان

علاوه بر اینکه برخورد نامناسب و عدم ارتباط با پرسنل یکی از صدها دلیل استعفای آن‌ها محسوب می‌شود، اگر مدیران به‌ عنوان رهبر مجموعه نتوانند اعتماد و صداقت کامل را در ارتباط بین خود و کارمندان حفظ کنند، انگیزه‌ای برای پرسنل در انجام کارهایشان باقی نخواهد ماند. مدیران می بایست با پرسنل خود به نحوی رفتار کنند که آن‌ها با اعتماد کامل نیازهای خود در شرکت را مطرح کنند. رفع مشکلات، نیازهای پرسنل و فراهم‌کردن شرایط ایده ال برای آنان در محیط کاریشان، از موثرترین راهکارهای افزایش انگیزه محسوب می‌شود.

قدردانی برای عملکرد خوب پرسنل

اگر پرسنل شما احساس کنند که تلاش‌هایشان برای تکمیل یک پروژه ثمر بخش بوده و به ارزش کاری آنان در شرکت توسط بخش مدیریت توجه می‌شود، تمایل زیادی برای رشد کاری و انجام هرچه بهتر وظایفشان خواهند داشت. در نتیجه مدیران در باید در زمان های مشخصی از عملکرد وتلاش مناسب پرسنلشان با در نظرگرفتن پاداش‌های مالی مناسب  از آن تقدیر و تشکر کنند که انجام این کار از جمله کلیدی ترین راهکارهای افزایش انگیزه درپرسنل می باشد.

داشتن رفتاری مناسب در مقابل اشتباهات و خطاهای پرسنل

اشتباه و خطا ممکن است از هر فردی پیش بیاید، چه آن فرد مدیر یک سازمان باشد چه پرسنل . بنابراین مدیران هنگام مواجهه با اشتباهات غیر عمد و حتی عمدی پرسنل خود، نباید رفتاری نامناسب و دور از شأن یک رهبر را بروز دهند؛ بلکه با ریشه یابی و یافتن دلیل آن خطا می بایست به دنبال راهکاری برای رفع آن باشند. این امر می‌تواند از موثرترین راهکارهای افزایش انگیزه و اشتیاق کار کردن در پرسنل باشد.

 انتخاب شیوه مدیریتی مناسب

هنگام انتخاب روش مدیریتی در شرکت، مدیران باید روشی را انتخاب کنند که بیشترین انگیزه را برای پرسنل به همراه داشته باشد. در واقع مهارت اصلی یک مدیر در جایی مشخص می شود که توانایی ایجاد ارتباط دوستانه و مناسب را در کنار مدیریت جدی به کار گیرد تا پرسنل با انگیزه بیشتری و بدون آسیب روحی به فعالیتشان در شرکت ادامه دهند.

ایجاد فرصت هایی برای پیشرفت

اعضای تیم زمانی برای شرکت و خودشان ارزشمند هستند ، که فرصت آموختن حرفه و مهارت های جدید را دارند. پرسنل خود را در زمینه و حرفه های پیشرفته تر آموزش دهید تا بتوانند در تکنولوژی های روز، جدید ترین منابع اطلاعاتی را داشته باشند.علاوه بر این اعضای تیم خود را تشویق کنید وانتقادات و پیشنهادات آنها را درخصوص روند تکمیل کارها بپذیرید. سوالاتی که در مورد موضوع کاری خود دارید را بپرسید، به پاسخ های آن ها گوش دهید، و در صورت امکان راهکار آن ها را برای پیشرفته کار پیاده سازی کنید.

آنها را واضح و مستقیم کنترل نکنید

هیچ کارمندی، مدیری را دوست ندارد که مدام آنها زیر ذره بین بگیرد و مداوم تصمیمی را بدون توجه به گنجایش کاری پرسنل عملی کند. 38 درصد پرسنل در یک نظرسنجی گزارش دادند که ترجیح می دهند در کارهایی که برایشان ناخوشایند است شرکت کنند تا اینکه زیردست مدیری جزئی نگر کار کنند. اهداف شرکت خود را برای پرسنلتان شفاف کنید و به آن ها اجازه دهید تا بهترین مسیر برای رسیدن به هدف را بیابند.

اهداف پروژه

اهداف را مشخص کنید

در اکثر شرکت ها یا سازمان ها افراد زمان خود را صرف کار های بیهوده و کم اهمیت می کنند ، زیرا آن ها  از اولویت های شرکت چیزی نمی دانند . به عنوان یک مدیر وظیفه شما این است که با افراد تیم خود برای مشخص کردن اهداف و اولویت بندی ان ها مشورت کنید. زمانی که این کار را انجام دادید، از اینکه کلیه افراد می دانند هدف سازمان چیست،اطمینان حاصل کنید

نتایج حفظ وایجاد انگیزه در پرسنل

از نمونه مزایایی که مدیران با به پیاده سازی راهکارهای افزایش انگیزه در پرسنل ایجاد می کنند، موارد زیر است:

  • علاقه پرسنل و توجه آن‌ها به  فعالیت هایی که در شرکت به اتمام می رسانند، افزایش می یابد و این امر باعث بیشتر شدن بازدهی سازمان می شود.
  • با فراهم‌ کردن بستر آموزشی برای  پرسنل، آموختن مهارت‌های کاری به نحو احسن انجام می‌شود و کیفیت خدمات رسانی آن ها نیز به طور قابل توجهی افزایش می یابد.
  • داشتن انگیزه در پرسنل باعث ایجاد خلاقیت در آن ها می‌شود؛ بنابراین آن‌ها می‌توانند ایده های خود را برای دستیابی به اهداف شرکت عملی کنند.

با مزایایی که در بالا ذکر شد، نقش مدیران در افزایش انگیزه پرسنل پررنگ‌ تر از قبل خواهد شد و تمامی مدیران شرکت‌ها و کسب‌وکارهای مختلف باید با عوامل ایجاد انگیزه و روحیه در محل کار تا حد زیادی آشنا شوند تا بتوانند اصول صحیح مدیریت کارها را در شرکت خود اجرا کنند. در پایان برای بهره وری و مدیریت وظایف پرسنل می توانیم از نرم افزار مدیریت وظایف کارکنان استفاده نمایید تا در کنار مدیریت ونظارت بر فعالیتهای تیم کاری بتوانید به اهداف سازمان و شرکت خود بیشتر نزدیک شوید .