اگر پروژه شما هم اینگونه پیش می رود با شکست مواجه می شوید

ممکن است همه ما با شکست پروژه های خود مواجه شویم. در دنیای کسب  و کار، پروژه‌هایی که عملکرد ضعیف‌تری دارند، نسبت به پروژه‌هایی که ارزش و اهمیت کمتری دارند، بیشتر در معرض شکست هستند. در ادامه این پست راهکارهایی برای برنامه ریزی و کنترل پروژه ارائه می دهیم.

دلایل شکست پروژه چیست؟

کار گروهی  به این معناست که افراد گوناگون  با سبک مهارت های متفاوت برای انجام یک پروژه مشترک، همکاری ‌کنند. کار گروهی را می‌توان یک چالش محسوب کرد.در دنیای امروزی انجام پروژه های گروهی در سازمان ‌های مختلف،با برنامه ریزی درست از اهمیت بالایی برخورد دار است.

نداشتن چشم انداز واحد از پروژه

آیا جزو دسته از مدیرانی هستید که اهداف پروژه خود را مشخص نمی کنند؟ و یا چشم‌ انداز پیش رو از نظر شما جالب نیست و پروژه‌ های دیگری را مدنظر خود قرار خواهید داد؟ این کار شما را  به شکست پروژه بسیار نزدیک می کند.
اگر روی پروژه ای کار می کنید و اهدافی برای آن مشخص نکرده باشید، این پروژه ممکن است از نظر تیم شما از اولویت کم تری برخوردار باشد، همچنین اعضای تیم شما نمی‌توانند برای این نوع پروژه ، وقت بگذارند. بخصوص اگر آن‌ها قبل از شروع کار احساس خوبی نسب به پروژه نداشته باشند.

مدیریت پروژه

پراکندی و عدم انعطاف پذیری در مسیر

فناوری باعث ساده تر شدن زندگی ما می شود، اما وقتی که برنامه پروژه شما از ابزار ها و تیم های مختلفی تشکیل شده است می تواند از فرآیندهای گوناگونی استفاده کند و استفاده از این فرآیند ها به سرعت اتمام پروژه کمک بزرگی کند.
از مهم ترین اصول مدیریت پروژه، این است که زمانی که موانع ناگهان ظاهر می‌شوند، باید  قادر به شناسایی آن ها و یافتن مسیر درست باشید. هنگامی که با ابزارهای خود هماهنگ نباشید و داده هایی که تیم شما برای تکمیل پروژه نیاز دارد کافی نباشد، شما قادر به مدیریت درست پروژه های خود نخواهید بود. همچنین پرسنل شما زمان زیادی را برای دریافت کل اطلاعات پروژه، صرف میکنند. این کار  در کنار هدر رفتن زمان شما می تواند پروژه را با شکست بزرگی روبه رو کند.

توزیع ضعیف کارها بین پرسنل

استفاده بیش‌ ازحد ازسرمایه و پتانسیل تیم به ‌راحتی می‌تواند موجب شکست پروژه شود. به‌ عنوان کارفرما یک پروژه، هنگام برنامه ریزی پروژه، مهم است که کل منابع مورد نیاز پروژه ازجمله پتانسیل تیم را بررسی کنید. زمانی که حجم کار کم تر می‌شود، بهره وری افزایش می‌ یابد. اما وقتی که کارها روی هم انباشته شود، می‌تواند منجر به آسیب های بزرگی برای تیم و پروژه شود و در نهایت شکست را برای  پروژه به همراه داشته باشد.

اهداف کم اولویت و مسئله سررسیدها

سررسیدها یکی از رایج ترین مشکلاتی هستند که مدیران پروژه با آن مواجه می‌شوند و همچنین تاخیر در به اشتراک ‌گذاری اطلاعات در بین تیم هم یکی از بزرگ ‌ترین معضل ‌های هر کسب و کار محسوب می‌شود. زمانی ‌که یک پروژه ناگهان متوقف می‌شود، اعضای تیم ناامید می‌شوند و احساس می کنند کارهایی که تا الان روی پروژه انجام دادند بیهوده بود و از روی اجبار برای جبران زمان ازدست‌ رفته خود، به یک کار کم‌ ارزش‌تر راضی خواهند شد.
در واقع همیشه مهم است که پروژه شما با چه سرعتی و با چه کیفیتی به اتمام می رسد ، پس سعی کنید همیشه جاده وظایف را برای کارکنان خود، هموار کنید. هنگام برنامه ریزی پروژه خود، وظایفی که به کارکنان خود ارجاع می دهید را شفاف تر کنید. با انجام این کار اعضای تیم شما شناخت دقیقی از کار و زمانی که باید آن را تحویل بدهند دارند.

جمع بندی

شرکت هایی که به طور مداوم در پروژه‌ها موفق می‌شوند، در هر سطح از مراحل مدیریت کار تیمی عملکرد خوبی دارند:

  • این شرکت ها از شروع، پروژه را مدیریت و کنترل می‌کنند. همچنین به برنامه ریزی پروژه و تکمیل وظایف فردی بر اساس اولویت آنها اهمیت می‌دهند.
  • آنها همان شکلی که سرمایه خود را مدیریت می‌کنند، مجموعه منابع پروژه را نیز تحت کنترل می گیرند.
  • این شرکت ها هم چنین از یک روش ثابت برای مدیریت کل پروژه ها  استفاده می کنند.