نرم افزار حسابداری، کاربرد درهلدینگ ها و حسابداری چند شرکته

نرم افزار حسابداری مالی داده سامان به صورت چند شرکته و بدون هیچ محدودیتی کار می کند. ممکن است از مفهوم چند شرکته کار کردن نرم افزار استنباط های متفاوتی صورت گیرد. برای درک بهتر مفهوم چند شرکته در نرم افزار حسابداری مالی یک مثال را بررسی می کنیم.

حسابداری چند شرکته یا چند دفتره چیست؟

کسب و کاری را در نظر بگیرید که به صورت هلدینگ فعالیت می کنند. به عنوان مثال این کسب و کار هم در صنعت ساختمان سازی فعالیت دارد و هم در صنعت سیمان کار می کند و علاوه بر آن در صنعت دکوراسیون داخلی هم فعالیت می کند. صاحب کسب و کار یک نفر است و می خواهد که یک سیستم حسابداری داشته باشد و از طرفی دیگر باید بتواند گزارشاتی تهیه کند که مجموع درآمد هر سه شرکت را برای بررسی و تحلیل های مالی را ارائه کند. به این نوع حسابداری اصطلاحا حسابداری چند شرکته می گویند.

تا کنون در سیستم های حسابداری مالی موجود در بازار به این صورت عمل می شد که شرکت دارای یک پایگاه داده مجزا و منفک می باشد که به طور همزمان و  با هم کار نمی کنند. منظور از پایگاه داده مجزا این است که سرفصل حساب ها، لیست حساب ها، طرف حساب ها و اشخاص و مؤسساتی که در سیستم حسابداری تعریف می شوند برای هر 3 شرکت باید به صورت جداگانه تعریف شوند. به عنوان مثال یکی از طرف حساب های شما شرکتی با نام داده سامان باشد که در یکی از این سیستم های حسابداری مربوط به هر کدام از شرکت ها با نام داده سامان سپهر ثبت شده است و در سیستم حسابداری دیگر با نام شرکت داده سامان سپهر ثبت شده است و در سیستم حسابداری شرکت سوم اصلا تعریف نشده باشد. این امر برای حسابدار و واحد مالی چالش ایجاد می کند. حسابدار هنگام تهیه گزارش در وهله اول باید یک کاربرگ اکسل یا کاربرگ حسابداری تهیه کند و سپس 3 نوع دیتا مربوط به سه شرکت مختلف را کنار هم قرار دهد تا گزارش تهیه کند و حسابدار هر بار هنگام تهیه گزارشات مختلف حسابداری از جمله گزارش تراز، گردش حساب، آنالیز هزینه، کنترل بودجه و موارد دیگر با این چالش روبروست.

ویژگی چند شرکته در نرم افزار حسابداری مالی داده سامان

ویژگی سیستم حسابداری مالی داده سامان سپهر به این صورت می باشد که شما با داشتن یک سیستم حسابداری و یک نرم افزار مالی می توانید بدون نیاز به تعریف حساب ها به صورت جداگانه برای هرشرکت به صورت چند شرکته کار کنید و کلیه گزارشات مربوط به شرکت ها را در کنار هم تهیه کنید.

لازم به ذکر است که سطوح دسترسی کاربران به هر کدام از شرکت ها کاملا قابل تنظیم و و کنترل می باشد.

در ادامه جهت آشنایی بیشتر با مفهوم چند شرکته در نرم افزار حسابداری مالی داده سامان و بررسی مثال ها و تهیه گزارشات به صورت چند شرکته ویدیو زیر را مشاهده نمایید.

 

گزارشات تحلیلی کاربردی نرم افزار حسابداری مالی داده سامان

در این پست به مفهوم ویژگی چند شرکته نرم افزار حسابداری مالی داده سامان پرداخته شد که برای شرکت های هلدینگ بسیار کارآمد و مفید خواهد بود. این شرکت ها به راحتی با استفاده از یک سیستم حسابداری می توانند به صورت چند دفتره فرایندهای حسابداری مالی را برای چندین شرکت انجام دهند. در این پست به گزارشات تحلیلی متنوع سیستم حسابداری مالی داده سامان می پردازیم.

گزارش مراکز هزینه

گزارش مراکز هزینه با قابلیت انتخاب شرکت برای گزاراشات چند شرکته و انتخاب سطح حساب و انتخاب گروه هزینه ها به عنوان گروه حساب آزاد، اطلاعات کاملی از هزینه ها در مراکز مختلف سازمان ارائه می دهد. با استفاده از این گزارش می توانید انواع هزینه ها را مرکز به مرکز بررسی و مقایسه نمایید. این گزارش با ترکیب قابلیت چند شرکته سیستم حسابداری مالی داده سامان فوق العاده و بسیار کاربردی می باشد.

گزارشات شرطی

گزارشات شرطی به معنی گزارشات داینامیک می باشند. در صورتی که بخواهید گزارشات خاصی را با اطلاعاتی مورد نیازتان به صورت سفارشی تهیه کنید می توانید این گزارش را به صورت شرطی بسازید، شرایط و فیلدهای قابل نمایش در گزارش را انتخاب کنید و با استفاده از قابلیت انتخاب شرکت گزارش مورد نظر را به صورت یکجا یا به تفکیک برای هر شرکت تهیه نمایید. این گزارشات با شروط تعریف شده در سیستم ذخیره و برای دفعات بعدی تهیه گزارش در اختیار شما خواهند بود.

گزارش طرف حساب

گزارش طرف حساب یکی از گزارشات فوق العاده پرکاربرد این سیستم می باشد. به عنوان مثال می توانید با انتخاب کد حساب موجودی نقد و بانک و انتخاب طرف حساب مورد نظر گزارش طرف حساب خاصی را تهیه و با استفاده از قابلیت تجزیه تحلیل ردیف جزییات مربوطه و اسناد حسابداری مرتبط را بررسی نمایید. این گزارش با توجه به امکان استفاده از قابلیت چند شرکته بسیار کاربردی خواهد بود. به عنوان مثال در مرحله بررسی اسناد حسابداری در این گزارش ممکن است متوجه شوید که این سند بنا به هر دلیلی باید در سیستم شرکت دیگری از شرکت های تعریف شده ثبت شده باشد. در همین مرحله به راحتی می توانید با انتخاب سیستم و شرکت مورد نظر کل حساب ها و مانده و گردش این سند را به شرکت مورد نظر منتقل نمایید.

در ادامه برای مشاهده مثال های تهیه گزارشات در محیط نرم افزار حسابداری مالی داده سامان ویدیوی زیر را مشاهده نمایید.