انواع انبارهای نگهداری کالا برای خرید و فروش الکترونیکی

در هنگام جستجوی انبار برای تجارت الکترونیکی، 8 نوع انبار وجود دارد که باید آنها را بشناسید. از نظر یک فرد عادی، انبار فقط یک انبار است. با این حال، در واقع انواع مختلفی از انبارها وجود دارد که از جهات قابل توجهی متفاوت هستند. برای مشاغل آنلاین، انبار تجارت الکترونیکی فقط فضای ذخیره‌سازی نیست بلکه بخشی جدایی ناپذیر از تحقق سفارشات است. داشتن انبار تجارت الکترونیکی مناسب می‌تواند رمز موفقیت شما به عنوان یک تجارت آنلاین باشد. بنابراین، انتخاب یک مورد مناسب برای تجارت شما بسیار مهم است.

انواع انبار چیست؟

اگر قصد فروش آنلاین را دارید، انبارداری تجارت الکترونیکی بسیار مهم است، خصوصاَ اگر شرکت شما به سرعت در حال رشد است و فضای کافی برای ذخیره‌سازی موجودی خود را به طور کارآمد از دست می‌دهد. در اینجا نگاهی گذرا به بعضی از انواع انبارها می‌اندازیم.

1- انبارهای عمومی

انبارهای عمومی متعلق به ارگان‌های دولتی است و در اختیار شرکت‌های بخش خصوصی قرار دارد. انبارهای عمومی را می‌توان هم برای استفاده شخصی و هم برای تجارت اجاره داد. اگرچه این نوع انبارها از نظر فنی چندان پیشرفته نیستند، اما به طور کلی مقرون به صرفه‌ترین و در دسترس‌ترین گزینه هستند و یک گزینه مناسب برای شرکت‌های نوپای تجارت الکترونیک هستند.

انبار

2- انبارهای خصوصی

انبار خصوصی به انباری گفته می‌شود که متعلق به عمده‌فروشان، توزیع کنندگان یا تولیدکنندگان باشد. بازارهای بزرگ خرده فروشی و آنلاین نیز انبارهای اختصاصی خود را دارند. انبارهای خصوصی برای مشاغل بزرگ تأسیس شده مناسب هستند زیرا به سرمایه گذاری بسیار زیاد، دستی و مالی نیز نیاز دارند. انبارهای خصوصی ایده خوبی برای مشاغل برنامه ریزی شده است که استراتژی بلند مدت دارند و آنها می‌دانند که سرمایه گذاری در یک مکان مفید خواهد بود.

3- انبار گمرکی

انبارگمرکی یک نوع انبار است که می‌تواند کالاهای وارداتی را قبل ازپرداخت عوارض برای آنها ذخیره کند.

انبار

4- انبار هوشمند

انبار هوشمند انباری است که در آن، ذخیره‌سازی، انجام مراحل و مدیریت با هوش مصنوعی و خودکار است. اتوماسیون معمولاَ شامل مواردی از نرم‌افزار برای مدیریت گرفته تا ربات‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین است که وظایفی مانند بسته‌بندی، توزین، حمل و ذخیره کالا را انجام می‌دهند. شرکت‌هایی مانند آمازون و علی‌بابا از انبارهای عظیم هوشمند استفاده می‌کنند که انجام سفارشات را سریع و با کمترین خطای انسانی انجام می‌دهد.

انبار

5- انبارهای تلفیقی

انبار تلفیقی نوع دیگری از انبار است که محموله‌های کوچک را از تأمین کنندگان مختلف می‌گیرد و قبل از توزیع آنها به خریداران، آنها را در کالاهای بزرگتر گروه‌بندی می‌کند. آنچه به دست می‌‌آید این است که تمام محموله‌ها برای یک منطقه مشابه در نظر گرفته شده‌اند.

6-انبار کنترل دما

انبارهای کنترل دما یکی از بهتین مزایای پیشرفت تکنولوژی است. در گذشته ممکن بود انتقال کالاهای فاسد شدنی از یک کشور به کشور دیگر غیرممکن به نظر برسد، اما به دلیل انبارهای امروز کالاهای فاسد شدنی تازه بدون تأثیر برکیفیت غذا منتقل می‌شوند.

کانتینرها و کامیون‌های سرد زیادی وجود دارد که مواد غذایی با ارزش را منتقل می‌کنند بدون اینکه کیفیت آن از بین برود. در این حالت، انبار سردخانه برای نگه‌داری مناسب مواد غذایی در هنگام تدارکات از اهمیت زیادی برخوردار است. با این حال، داشتن انبار سردخانه فقط برای مشاغل مستقر امکان پذیر است زیرا نگهداری آنها می‌تواند گران باشد.

انبار

7-انبارهای دولتی

این انبارها مانند تأسیسات ذخیره‌سازی بندر مستقیماَ تحت کنترل دولت هستند. به طور معمول، انبارهای دولتی نرخ‌های نسبتاَ مقرون به صرفه‌ای دریافت می‌کنند. شرکت‌های خصوصی هنگام ذخیره کالاهای خود در این نوع انبارها، باید مقدارمشخصی اجاره به دولت بپردازند. چنین انبارهایی به مشاغل کوچمک کمک می‌کند تا جایی که مجبورند سرریز کالاها را تازمانی که انبار خودشان را خریداری نکرده‌اند، مدیریت کنند. هرنوع تولید کننده، خرده فروش، صادر کننده یا وارد کننده می‌تواند از این نوع فضا استفاده کند.

8-مراکز توزیع

مرکز توزیع یک فضای ذخیره‌سازی است که معمولاَ با در نظر گرفتن نیازهای خاص ساخته می‌شود. انبار برای نیازهای موقتی استفاده می‌شود و اقلام به سرعت در زنجیره تأمین جابجا می‌شوند. موجودی زیادی دریافت می‌شود و در زمان کوتاهی به فروشندگان و خرده فروشان توزیع می‌شود. در مورد برخی از مواد غذایی  و مواد فاسد شدنی، اقلام مراکز توزیع اغلب در طی یک روز توزیع می‌شوند. به طور کلی، اجاره مراکز توزیع مقرون به صرفه است و بسته به نوع محصولات ذخیره شده در آنها بسیار متفاوت است.

انبار

انتخاب انبار مناسب به نیازهای خاص شغلی، زنجیره تأمین، بازار هدف، بودجه و موارد دیگر بستگی دارد. به عنوان مثال، یک تجارت الکترونیکی که مواد غذایی می‌فروشد ممکن است مراکز توزیع را گزینه بهتر تشخیص دهد در حالی که در تجارت مرزی مکرر و با حجم زیاد انبار گمرکی مناسب است. انبارهای تلفیقی نیز برای شرکت‌های نوپای تجارت الکترونیکی و شرکت‌های تازه کار بهترین گزینه می‌باشند.