اهمیت کنترل موجودی در انبارداری و مدیریت انبارها

مدیریت صحیح موجودی انبار بخش مهمی از ایجاد یک برند و تجارت موفق است. همه چیز از خرید و حمل و نقل گرفته تا ردیابی، ذخیره سازی، چرخش و سفارش مجدد را پوشش می دهد که به معنای واقعی کلمه می تواند منجر به موفقیت یا شکست یک کسب و کار شود. به عبارت دیگر اگر محصولات شما به درستی ذخیره نشده باشند و به طور موثر به مشتریان تحویل داده نشوند دیگر مهم نیست که محصولات شما چقدر با کیفیت هستند.بیایید اهمیت مدیریت انبار را با یک مثال نشان دهیم: تصور کنید که یک مشتری سفارشی را ارسال می کند و ما آن را دریافت می کنیم، اما با ارسال سفارش به انبار به ما می گویند که محصول موجود نیست. یا به دلیل یک خطا، انبار کالای نادرستی را ارسال می کند.

کنترل موجودی در انبار

مزایای اصلی سیستم مدیریت انبار (WMS) چیست؟

در بسیاری از مواقع سازمانهای وشرکت و صنایع گوناگون می توانند از  سیستم مدیریت موجودی یا همان (WMS) بهره مند شوند و به طور قطع استفاده  مدیران انباری که از این سیستم استفاده می کنند خواهند فهمید که سیستم مدیریت انبار می تواند به آن ها در کاهش هزینه های مدیریتی ، حفظ و کنترل موجودی انبار ، افزایش بهره وری، بالا بردن کارایی و در نهایت افزایش سود کمک کند  بنابراین یکی از مطمئن ترین راه حل ها برای همه موارد مدیریت انبار سیستم مدیریت موجودی انبار می باشد. سیستم مدیریت انبار به چالش های رایج در مدیریت انبار می پردازد و تمام فعالیت های انبار را کنترل و مدیریت می نماید. در ادامه به مزیت هایی که نرم افزار مدیریت انبار (WMS) برای انبارداران به همراه دارد می پردازیم:

بهبود مدیریت موجودی

همانطور که قبلا ذکر کردیم، اطمینان از داشتن محصولات مناسب و ارسال کارآمد آنها در انبار، کلید موفقیت آمیز عملیات انبار است. سیستم مدیریت انبار نه تنها بار اداری را از بین می برد، بلکه حتی می تواند از طریق اتوماسیون و کاهش خطای انسانی به دقت بیشتری دست یابد. مدیریت دقیق موجودی همچنین مشکلات کنترل موجودی را کاهش می دهد و به مدیران انبار اجازه می دهد تا موجودی را فقط در صورت نیاز به روز کنند که هم در مورد فضای ذخیره سازی و هم هزینه ها مقرون به صرفه است.

بهره وری

به روز رسانی اطلاعات لحظه ای، مدیریت موجودی را به یک کار بسیار سریع تر، آسان تر و کارآمد تبدیل می کند. سیستم های مدیریت موجودی انبار می توانند به شما نشان دهند که در هر زمان دقیقاً چه چیزی در انبار دارید. این امر تضمین می کند که شرکت شما همیشه می تواند سفارشات را به موقع و با دقت انجام دهد. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که اطلاعاتی در مورد اینکه چه کالاها یا محصولاتی سریع تر به فروش می روند، کدام یک برای مدت طولانی در قفسه‌ها باقی می‌مانند و چه اقلامی تمایل به فروش همزمان دارند را دریافت کنید.

رضایت مشتری

مدیریت موجودی عالی به این معنی است که سفارش‌ها سریع‌تر انجام می‌شوند و سریع‌تر به مشتریان ارسال می‌شوند، به این معنی که احتمال خرید مجدد از شما بیشتر است. هیچ چیز بدتر از خرید آنلاین چیزی و دریافت کالای نامناسب، یا اینکه برای دریافت آن خیلی منتظر بمانید وجود ندارد. تحویل دقیق‌تر، تجربه مشتری را بهبود می‌بخشد، و این بدان معناست که آنها برای خرید بیشتر باز خواهند گشت و حتی ممکن است خرید از شرکت شما را به دیگران توصیه کنند.

صرفه جویی در زمان و هزینه

افزایش دقت از طریق سیستم موجودی انبار حتی می‌تواند اجرای کسب و کار شما را ارزان‌تر کند. کنترل دقیق موجودی به کاهش خطر از دست دادن به دلیل کهنگی (منسوخ شدن) یا فرسودگی اقلام کمک می کند و به شما کمک می کند تا مقدار مناسبی از موجودی را حفظ کنید و از هزینه های اضافی ذخیره سازی جلوگیری کنید.کنترل صحیح انبار همچنین می تواند حجم کار اداری را به حداقل برساند و نیاز به کاغذ کاری غیر ضروری را کاهش دهد و هزینه های کارکنان را کاهش دهد. استفاده از فناوری، عملیات ردیابی و تکمیل را سرعت می بخشد و از صحت سوابق موجودی اطمینان می دهد.اساساً با یک سیستم مدیریت موجودی انبار مناسب، زمان و منابع کمتری صرف مدیریت انبار خواهد شد.

کنترل موجودی انبار

انواع سیستم های مدیریت انبار (WMS)

سیستم مدیریت انبار (warehouse management system) یا همان WMS از زمانی که کالا وارد انبار می شود تا تا زمانی که خروج می شود، به بخش مدیریت کمک می‌کند تا فرایند های مختلف انبار قابل مدیریت و کنترل باشد. اکنون که به کارایی و مزایای سیستم های مدیریت انبار پرداختیم، بیایید نگاهی به انواع مختلف آن بیندازیم. چهار نوع اصلی از سیستم های مدیریت انبار وجود دارد: مستقل، ماژول ها در نرم افزار مدیریت زنجیره تامین (SCM)، ماژول ها در سیستم های ERP و سیستم های مبتنی بر ابر.

WMS مستقل

سیستم‌های مدیریت انبار مستقل ویژگی‌هایی را ارائه می‌کنند که عملیات کارآمد انبار را امکان‌پذیر می‌سازد، به عنوان مثال، نظارت و کنترل جریان زنجیره تامین از زمان ورود و خروج کالا از انبار. سیستم های مدیریت انبار مستقل می توانند بسیار پویا و بسیار قابل تنظیم باشند و به ویژه برای شرکت های کوچکتر مانند ارائه دهندگان تدارکات شخص ثالث خوب کار کنند. با این حال، ممکن است کمتر برای عملیات بزرگتر مفید باشند، زیرا فاقد برخی از مزایای یکپارچه سازی ارائه شده توسط WMS هستند که با یک سیستم مدیریت زنجیره تامین یا یک سیستم ERP یکپارچه شده است.

ماژول WMS در نرم افزار مدیریت زنجیره تامین

ماژول WMS در نرم افزار مدیریت زنجیره تامین در مورد شرکت هایی با زنجیره تامین پیچیده توصیه می شود. یک ماژول WMS بر عملیات انبار به عنوان بخشی از یک سیستم نرم افزاری مدیریت زنجیره تامین یکپارچه متمرکز است که تمام فعالیت های مورد نیاز برای ایجاد و ارائه یک محصول، از جمله مدیریت موجودی، حمل و نقل و تدارکات را مدیریت می کند.

ماژول WMS در یک سیستم ERP

یک ماژول WMS در یک سیستم ERP بزرگتر، گزینه دیگری برای خودکارسازی عملیات انبار است. اکثر سیستم‌های ERP دارای نوعی قابلیت یا ماژول مدیریت انبار هستند، اما عملکردی مشابه یک WMS مستقل ندارند.

WMS مبتنی بر ابر

در ابتدا سیستم های مدیریت انبار به عنوان سیستم های محلی شروع به کار کردند. با این حال، امروزه سیستم های مبتنی بر ابر به دلیل این واقعیت که WMS داخلی به منابع داخلی بیشتری نیاز دارند، بیشتر و بیشتر رایج می شوند. سیستم مدیریت انبار مبتنی بر ابر هزینه‌های مدیریت و نگهداری سیستم‌های داخلی را کاهش می‌دهد، زیرا دیگر نیازی به سخت‌افزار گران قیمت، مراکز داده و پرسنل ندارند.

مدیریت انبارداری

کدام WMS برای کسب و کار من مناسب است؟

نتیجه یک مشتری ناراضی و یک تیم فروش ناامید است. پس از تلاش‌هایی که برای فروش انجام می‌شود، آخرین چیزی که می‌خواهیم این است که آن مشتری تجربه رضایت‌بخشی داشته باشد. نارضایتی مشتری احتمالاً به این معنی است که خرید خود را از جای دیگری انجام خواهد داد و در نتیجه شکست فروش و کسب و کار را به همراه خواهد داشت. در صورت بکار گیری نرم افزار مدیریت انبار مناسب بهره وری در مدیریت و کنترل موجودی انبار به حد اکثر می رسد. اما نرم افزار مدیریت انباری که انتخاب می کنید می بایستی از هر نظری کامل باشد. در ادامه به مواردی که هنگام انتخاب نرم افزار مدیریت انبار باید در نظر داشت می پردازیم

الزامات

ایده روشنی از نیازهای عملیاتی انبار خود و مناطقی که نیاز به بهبود دارند داشته باشید. همچنین مهم است که به این فکر کنید که شرکت شما چگونه برنامه ریزی می کند تا در پنج سال آینده رشد کند تا از WMS خود پیشی نگیرید.

در مورد نرم افزار های مدیریت انبار تحقیق کنید

ببینید کدام WMS در دسترس است، کدام یک برای شرکت شما مناسب است، و لیستی از ارائه دهندگان WMS بالقوه را بر اساس نیازهای فعلی و آینده خود و همچنین عملکرد و هزینه ایجاد کنید.

با فروشندگان نرم افزار مدیریت انبار تماس بگیرید

با ارائه دهندگان WMS که فکر می کنید به بهترین وجه برای شرکت شما مناسب هستند تماس بگیرید و هر گونه سوالی که ممکن است داشته باشید از آنها بپرسید و یک نسخه نمایشی درخواست کنید تا بتوانید آنها را امتحان کنید.

تصمیم نهایی

بر اساس تحقیقات خود و نوع WMS که به بهترین وجه با نیازهای شرکت شما مطابقت دارد، تصمیم نهایی را بگیرید. علاوه براین مطمعن شوید که نرم افزار مدیریت انباری که انتخاب کردید کامل است و هیچ گونه ایراد فنی ندارد و به طور موثر می تواند در مدیریت کالاهای سردخانه ای از ورود تا خروج آن ها،کنترل موجودی، فرایند های بسته بندی به شما کمک کند.