اهمیت و ضرورت هدف گذاری و برنامه ریزی در مسیر رشد کسب و کارها

افراد برای رسیدن به اهداف خود به طرح و برنامه‌ ریزی مشخصی نیاز دارند که با بکار گیری آن بتوانند عمل کنند و دریابند در طول روز باید چه فعالیت هایی را انجام دهند. اگر همه افراد بدون هیچ برنامه ای به اهداف خود می رسیدند، دیگر جایی برای مطرح ‌کردن مبحثی با عنوان برنامه ریزی و هدف گذاری باقی نمی‌ماند. امرزه افراد‌ی که نمی ‌توانند به خواسته‌ها و اهدفشان برسند، به طور معمول یا وقت کم می‌آورند یا از انگیزه ای برای به اتمام رساندن وظایفشان ندارند؛ زیرا درگیر چالش ها و موانعی هسند هستند؛ ازجمله: پراکندگی کارها، نداشتنِ مدیریت زمان، بی‌هدف ‌بودن، نداشتنِ اعتماد به نفس، و… . همه ی این مشکلات با نداشتن برنامه ریزی و اهداف مشخص شده پدیدار می شوند.

برنامه ریزی

چرا برنامه ریزی و هدف گذاری ضروری می باشد؟

برنامه ریزی و هدف گذاری همانند نقشه راه عمل کرده  و به شما کمک می کنند تا چشم اندازی دقیق از کار های روزانه خود داشته باشید. به یاد داشته باشید برای دستیابی به اهدافی که برنامه ریزی کردید لازم است، نسبت به آن ها تعهد بالایی داشته باشید و تمام تلاش خود را برای دستیابی به آن ها انجام دهید، از بهانه آوردن خودداری کنید و هیچ گاه خودتان را گول نزنید. اهدافتان را خودتان مشخص کنید، اهداف هر یک از افراد برمبنای  شخصیت و علایقی که دارند، متفاوت می باشد.ما زمانی به خوشنودی و رضایت قلبی خواهیم رسیدکه متناسب با این تفاوت ها برای اهدافمان برنامه ریزی کنیم. زمانی که اهداف خود را برنامه ریزی می کنیم، در واقع خواسته هایمان را قابل اندازه گیری و مشخص می سازیم.در ادامه به فواید و مزایای برنامه ریزی می پردازیم.

شناسایی محدودیت‌ها و موانع

زمانی‌ که برای تمام اهداف و کارهای خود به‌ طور دقیق برنامه‌ ریزی داشته باشید، می‌توانید چالش ها و موانعی که بر سر در مسیر دستیابی اهدافتان وجود دارند را از ابین ببرید. زیرا در حال اجرای برنامه ریزی هایی که برای خود ایجاد کردید، به این موضوع پی می برید که چه محدودیت ها و موانعی وجود دارند که شما را از انجام کارهایتان باز می‌دارند. بنابراین یکی از دلایل اصلی برنامه ریزی و هدف گذاری شناسایی این موانع می باشد.هر چه بیشتر این محدودیت ها پی ببرید، با گذشت زمان می‌توانید برنامه ریزی‌ های دقیق‌تری تنظیم کنید. علاوه براین فراموش نکنید تنها برنامه ریزی کافی نیست و تا اقدام برای انجام کاری نکنید به موقعیتی که انتظار آن را دارید، نمی رسید.

شناسایی فرصت های کاری

یکی دیگر از دلایلی که چرا باید برای رسیدن به موفقیت شغلی برنامه ریزی و هدف گذاری کنیم ، شناسایی فرصت‌ها در کسب و کار است. همانطور که می دانید، برنامه ریزی علاوه بر شفاف سازی فعالیت ها، شما را به خودشناسی می رساند . به همین علت زمانی‌که بدانید از اهداف خود چه می‌خواهید و تمایل به رسیدن چه موقعیتی را دارید، می‌توانید هر فرصتی که سبب پیشرفت کسب و کار شما می شود را شناسایی کنید.بنابراین در صورتی که فرایند برنامه ‌ریزی و هدف گذاری نداشته باشید و به‌طور واضح ندانید برای چه هدفی تلاش می کنید،نمی توانید عوامل و فرصت های پیشرفت کاری را نیز شناسایی کنید.

کاهش استرس

وقتی که برای  کار خود هدفی را مشخص می ‌کنید اما نمی‌ دانید که چگونه باید به آن دست یابید، روز خود را در اضطراب و استرس سپری می‌کنید. تنها راه‌حل این است که ابتدا راه‌های رسیدن به هدف را پیدا کنید و در نهایت برای تمام آن راه‌ها برنامه ریزی دقیقی انجام دهید. برنامه داشتن در زندگی، شما را از استرس و اضطراب نجات می‌دهد.

ایجاد انگیزه و علاقه

علاقه و انگیزه  زمانی به وجود می‌آید که درکسب و کار خود به موفقیت و پیشرفت برسید. کسب موفقیت و پیشرفت هم تنها با برنامه ریزی روزانه و اصولی، امکان پذیر است. بنابراین پس از این‌که برای رسیدن به موفقیت برنامه ریزی کردید،هر از چندگاهی فعالیت ها و دستاورد های خود را تحلیل کنید، بی شک برای ادامه این مسیر انگیزه و روحیه بیشتری به دست می آورید.

رهایی از آشفتگی

نداشتن برنامه‌ای مشخص شده برای دستیابی به اهداف و انجام فعالیت های روزانه، شما را دچار آشفتگی و سردرگمی خواهد کرد. به این دلیل که نمی دانید باید چگونه کارهای روزانه خود را به اتمام برسانید تا بهترین نتیجه را دریافت کنید. و در نهایت به این فکر می‌کنید که از اهداف خود عقب افتاده‌اید و علاوه براین حتی ممکن است رسیدن به آن‌ها را غیر ممکن بدانید. زیرا نمی دانید برای شروع کدام کار را با چه اولویتی باید شروع کنید.

صرفه جویی در سرمایه

اگر کارهایی که باید انجام دهید را بدون هدف گذاری و برنامه ‌ریزی دقیق شروع کنید، بی شک زمان، پول و انرژی زیادی صرف آن کار خواهید کرد. بنابراین باید قبل از شروع، کارهایتان به طوری برنامه‌ ریزی کنید که زمان شروع و پایان آن را در نظر داشته باشید و برآورد کنید که به چه مقدار زمان نیاز دارید تا بتوانید با صرف انرژی کمتر، به بالاترین بهره وری و کیفیت دست یابید.

نرم افزار برنامه ریزی

نرم افزار برنامه ریزی کارها وظایف تسکینو

داشتن نرم افزاری برای برنامه ریزی درست و اصولی می تواند باعث شود که مدیریت زمان بهتری داشته باشیم و علاوه بر رسیدگی به کارها و پروژه های خود، بتوانیم برای رشد کسب و کار هدف گذاری کنیم. در سال های گذشته فرایند برنامه ریزی با استفاده از دفتر های سررسید انجام و در آن زمان افراد به صورت دستی و کاغذی فعالیت های خود را برنامه ریزی  می کردند، این سر رسید ها یا دفاتر برنامه ریزی همه جا در دسترس نبودند و گاهی افراد آن هارا گم می کرند و می بایستی مجد دفعالیت های خود را برنامه ریزی کنند ؛ اما در دنیای امروز با پیشرفت تکنولوژی، نرم افزارهای بسیاری برای برنامه ریزی کارها طراحی شده اند. یکی از این نرم افزار های برنامه ریزی و مدیریت کارها، نرم افزار تسکینو می باشد و با استفاده از نرم افزار مدیریت کارها تسکینو، می توانیم امکانات زیادی را برای مدیریت زمان و برنامه ریزی کار های خود در دسترس داشته باشیم .مزایای نرم افزار تسکینو به ذکر زیر می باشد:

  • داشبورد مدیریتی با نمودارهای تحلیلی
  •  امکان ثبت واحدهای سازمان، شغل‌ها، پست‌ها و نیز پرسنل سازمان
  • ارزیابی عملکرد پرسنل به صورت نمودار
  • امکان ارجاع دادن وظایف به پرسنل با قابلیت ثبت پیگیری بر روی آن
  • مشاهده درصد پیشرفت پروژه های کاری در هر لحظه
  • ثبت گزارش کار در غالب فعالیت های روزانه هر فرد
  • ثبت تقویم کاری متناسب با روز و ساعات کاری
  • مشاهده فعالیت های مربوط به پروژه بر روی تقویم
  • رابط کاربری حرفه ای و فارسی زبان

 

 علاوه شما می توانید با تهیه نسخه اپلیکیشن تسکینو برنامه ریزی روزانه خود را روی تلفن همراهتان ثبت کنید، این اپلیکیشن در نسخه های اندروید و IOS در دسترس می باشد.با اپلیکیشن برنامه ریزی کارها تسکینو به راحتی و در هر مکانی که حضور برنامه ریزی دقیقی داشته باشید،وظایف خود را همراه با یادآوری و زمان سر رسید و اولویت بندی و یا به تیم کاریتان ارجاع نمایید، فعالیت های روزانه را در قالب گزارش کار ثبت کنید، برای وظایف و فعالیت های روزانه و قابلیت های بیشمار دیگر این اپلیکیشن برای برنامه ریزی و هدفگذاری در مسیر موفقیت کسب و کارتان بهره مند شوید.