چگونه به مدیر موفق، کارآمد و توانمند تبدیل شویم؟

مدیریت پروژه های کاری از مباحث اساسی و کلیدی هر سازمانی است. در تعریف اینکه آیا شما مدیر موفقی خواهید بود یا خیر، موارد زیادی نقش دارند. برای اینکه لقب یک مدیر موفق به شما داده شود، باید از ویژگی ها و مهارت های مدیریتی بسیاری برخوردار باشید. خوشبختانه، مدیریت نیز مانند بسیاری از مهارت‌های زندگی شخصی اکتسابی است و با تکرار و تمرین روش های مدیریتی می‌توانید به آن ها دست یابید. اگر در فکر این هستید که چگونه یک مدیر موفق و توانمند باشید، باید بدانید که مدیریت موفق یک کسب و کار با برنامه ریزی کارها، ارزیابی عملکرد پرسنل و مدیریت وظایف آن ها همراه است. در ادامه این پست به موارد و ویژگی های کلیدی که شمارا به یک مدیر موفق، کارآمد و توان مند تبدیل می کند می پردازیم.

مدیریت پرسنل

مدیر موفق کیست؟

مدیریت مهم ترین و اساسی ترین فرایند موفقیت مجموعه یا سازمان شما می باشد. تفاوت مدیران موفق و ناموفق در نوع اقداماتی که انجام می دهند و طرز فکری که دارند می باشد؛ اما همه افرادی که دانش مدیریتی دارند ، با بکار گیری یک مدل مدیریتی مناسب با سازمانی که در آن فعالیت می کنند ،می توانند یک مدیریت موفق داشته باشند و تغییرات مثبتی در سازمان ایجاد کنند .پست کاری شما به عنوان مدیر، انجام دادن کار نیست، بلک کمک کردن به پرسنل در انجام فعالیت ها هاست. علاوه براین موضوع ،کارایی به خودی خود تضمینی برای موفقیت نمی باشد. علاوه بر پرسنل ، مدیران نیز باید برای دستیابی به اثر بخشی تلاش کنند. اثربخشی به معنای تکمیل و مدیریت وظایف در جهت برآوردن اهداف سازمانی، مانند رضایت ‌مندی مشتری و خدمات به مشتریان است.

چگونه مدیر خوبی باشیم؟

مدیران اغلب تلاش می‌کنند بهترین نوع از خودشان باشند، هرکاری می کنند تا بتوانند فرایندها را طبق برنامه ریزی کارها پیش ببرند. علاوه بر مدیران، پرسنل سازمان نیز باید این روش را پیش بگیرند. هر شخص مسئولیت مدیریت کردن زندگی خود را به دوش می‌کشد؛ اگر نتواند به درستی کارهای خود را مدیریت کند، در آینده با مشکلات بزرگی موجه خواهد شد. کسی که قادر به مدیریت کارهای خود نمی باشد ، چه انتظاری برای مدیریت پرسنل خود دارد؟!با توجه به اینکه هریک از ما کارهای با برنامه ریزی روزانه کارهای خود را مدیریت می کنیم  طور کلی مدیر هستیم، اما برای این که زمان برنامه ریزی برای کارهای پرسنل را کاهش دهیم، لازم است که مهارت‌هایی را بیاموزیم که باعث رشد  موفقیت ما می شودبا این حال مدیر خوب به فردی گفته می‌شود که دارای یکسری ویژگی‌هایی مانند: اعتماد به پرسنل خود، اعتماد به نفس، انگیزه بالا و … باشد؛ ویژگی‌هایی که می‌تواند تفاوت آن‌ها با دیگران را در مدیریت پروژه های سازمان مشخص کند. برای اینکه بتوانید نقش مدیریت و رهبری را حتی در بخش کوچکی را به عهده بگیرید، حتماً باید از این ایم مهارت ها را بکا بگیرید، چرا که مهارت ها مدیران موفق را به جایگاه های بالا تری رسانده است.برخورداری از ویژگی‌های شخصی به بهبود تعاملات شما با پرسنل  کمک می‌کند و از شما مدیر موفقی می‌سازد که دیگران برای آن احترام قائلند و از پیروی کردن از او احساس رضایت می‌کنند.این ویژگی ها عبارتند از:

خود انگیزشی

زمانی که مدیری نمی‌تواند انگیزه خودش را افزایش دهد، چه انتظاری دارد که بتواند انگیزه پرسنل خود را بالا ببرد؟خود انگیزشی، انگیزه مسئولیت پذیری را در شما افزایش خواهد داد. خود انگیزشی از مواردی است که نباید هیچ وقت در لیست مهارت‌های مدیریت، فراموش شود. بنابراین بالا بردن انگیزه در موفقیت، نقش اساسی دارد. پس  با این وضوح تمام تلاشتان را بکنید تا به پرسنل خود انرژی مثبت بدهید و از آن ها انرژی مثبت دریافت کنید؛ انگیزه بدهید و انگیزه بگیرید. انگیزه دادن به پرسنل کار دشواری نیست؛ افراد را با توجه به مقدار کوشش، تلاش و همچنین در نظر گرفتن مهارت هایشان تشویق کنید. اگر احیاناً کاستی و کم کاری یا کوتاهی سهوی از یکی از پرسنل به چشم شما خورد، سیاست تشویقی خود را برای  افراد دیگر به کار بگیرید تا آن شخص متوجه اشتباه خودش شود و تلاش کند بهتر از گذشته وظایف خود را تکمیل کند.

اعتماد پرسنل را جذب کنید

به عنوان مدیر یک سازمان باید قابل اعتماد باشید، مافوق ها و زیردستان شما باید بدانند که می توانند روی شما حساب کنند، افراد یک مجموعه یا سازمان باید بتوانند به شما تکیه کنند، زمانی که دیگران شما را به عنوان یک مدیر غیر قابل اعتماد بشناسند، هیچ گاه از شما کمک نمی‌خواهند و از صمیمی شدن با شما دوری خواهند کرد. زیرا فکر می‌کنند در آینده شما به آن‌ها آسیب های روحی و مالی خواهید رساند.  این امرحتی باعث می‌شود که مافوق‌هایتان از ادامه همکاری با شما صرف نظر کنند. مدیریت مستلزم محبوبیت است، بنابراین با انجام ندادن برخی از کارهای ساده، اعتبار خودتان را میان پرسنل حفظ کنید. 

داشتن اعتماد به نفس

از مهم‌ترین ویژگی هایی که یک مدیر توانمند در خود باید داشته باشد داشتن اعتماد به نفس درونی و بیرونی است. مدیران اغلب نیازمند اعتماد به نفس درونی هستند تا بر ذهن خود مسلط باشند. همچنین نیازمند اعتماد به نفس بیرونی می باشند تا در سخنرانی‌ ها و کنفرانس های خود برای پرسنل یا گفت و گو با مافوق‌ها نتایج خوبی را به ارمغان بیاورند.بنابراین به عنوان یک مدیر توانمند و موفق  باید بتوانید تصمیمات‌ خود را با اعتماد به ‌نفس بالایی بگیرید و به افراد خود نشان بدهید که قادر به تصمیم‌ گیری‌های درست هستید. اعتماد به ‌نفس شما به نفع پرسنل‌ شما است و ناخودآگاه به آن ها منتقل می‌شود.

مدیریت وظایف

 مدیریت خشم و استرس

برای  مثال فرض کنید روند مدیریت کارها طبق برنامه ریزی روزانه شما پیش نرفت و از نظر مالی، دچار مشکل بزرگی شده‌اید. در چنین مواقعی، چشمان پرسنل به شماست و اگر یا دست‌ و پایتان را گم کنید یا از کوره دربروید، قطعا رفتار شما بر روحیه پرسنلتان تاثیر منفی می گذارد. توانایی شما در مدیریت استرس و خشم، به این موضوع برمی‌گردد که تا چه مقدار تحمل و صبر داشته باشید. صبور بودن، مهارتی است که همه فکر می‌کنند در رعایت کردن آن خبره هستند، اما کافی است چند مشکل مالی پشت سر هم برایشان پیش بیاید تا کنترل خود را از دست داده و دچار خشم و استرس شدید بشوند. اکثر افراد، به صورت ذاتی، صبر و تحمل بالایی دارند، اما این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید آستانه تحملتان را در مواجهه با وضعیت‌های بحرانی ارتقا بدهید. بنابراین مدیریت خشم و استرس یکی از موارد بسیار مهم در خصوص مدیریت پرسنل می باشد.