نکاتی ساده برای مدیریت موثر تیم

آیا تیم خود را به گونه ای مدیریت می کنید که منجر به همکاری عالی تیمی می شود و اعضای تیم احساس ارزشمند بودن می کنند؟ محیط های کاری شلوغ ممکن  است باعث شود که مدیران زمان کافی برای برقراری ارتباط با اعضای تیم خود  نداشته باشند. با این حال، ایجاد فضایی که تیم شما از کار خود راضی باشد، بتواند خلاق بماند و در مسیر پیشرفت باقی بماند، امری حیاتی است. در این پست به این موضوع می پردازیم که چرا مدیریت موثر تیم مهم است، یک تیم با مدیریت مناسب چگونه به نظر می رسد و نکاتی ساده برای هدایت موثر تیم برای رسیدن به نتایج بهتر را بررسی می نماییم.

مدیریت تیم چیست؟

کار تیمی شامل گروهی از افراد است که دور هم جمع می شوند، تصمیم می گیرند و برای رسیدن به یک هدف مشترک کار می کنند. همه افراد در تیم مسئولیت دارند که تیم را در مسیر خود حفظ کنند و مشارکت نمایند. مدیریت تیم فرایندی چالش برانگیز است و نیاز به راهبری قوی دارد. مدیریت تیم به تکنیک هایی اطلاق می شود که در مدیریت گروهی از افراد و کمک به آنها برای انجام وظایفشان دخیل است. مدیریت تیم شامل:

  • مدیریت ارتباطات
  • تعیین هدف
  • تفویض اختیار
  • مدیریت عملکرد تیم
  • مدیریت تعارض

 

مدیریت تیم

مهارت های مدیریت تیم می تواند تیم شما را با انگیزه نگه دارد و به موفقیت آنها کمک کند. مدیریت موثر تیم، تیم شما را گرد هم می آورد تا بهترین عملکرد را داشته باشد. به عنوان یک مدیر، دانستن اینکه چرا مدیریت تیم مهم است می تواند به شما در کشف زمینه های بهبود کمک کند. تیم خوب مدیریت شده، راهبری قوی شما را به نمایش می گذارد.

چگونه یک تیم را مدیریت کنیم: 6 نکته برای موفقیت

چرا مدیریت موثر تیم مهم است؟ در ادامه شش نکته مهم برای ایجاد تیمی که شادتر است و کارهای بیشتری انجام می دهد آورده شده است:

1. شفاف باشید

محیط های کاری که حول شفافیت و مسئولیت پذیری ساخته شده اند، تیم ها را به هم نزدیکتر می کند. چنین محیط های کاری، اعتماد به رهبری را القا می کنند، روابط صمیمانه و همکاری را تشویق می کنند و امکان حل سریعتر مشکلات را فراهم می کنند. با ارتباطات وسیع و منسجم، تیم شما در فضای کاری احساس امنیت می‌کند تا بتواند ایده‌ها را به اشتراک بگذارد و خلاق باشد.

Marc de Grandpre، معاون ارشد بازاریابی در KIND Healthy Snacks (یک شرکت معتبر در صنایع غذایی)، موافق است که شفافیت و اصالت در محل کار بسیار مهم است. او می گوید:

«اگر پرسنل شما می‌ترسند خودشان باشند، نظراتشان را بیان کنند و واقعاً نشان دهند که به برند و تیم اهمیت می‌دهند، چگونه شرکت شما می‌تواند پیشرفت کند، رشد کند و موفق شود؟ تبدیل شدن فضای کاری شرکت شما به به فضایی امن باعث می‌شود ایده‌های درخشان به جریان بیفتند و مشکلات موجود در کسب و کار شما مشخص شود و به طور مستقیم به آنها رسیدگی شود.»

مدیریت یک تیم به صورت شفاف

ایجاد نقش‌ها و مسئولیت‌های روشن برای ایجاد یک تیم کاری شفاف همیشه آسان نیست. برای حل این مشکل، نرم افزار برنامه ریزی و مدیریت وظایف به عنوان راهکاری جامع می تواند در حفظ یک نمای کلی واضح از پروژه ها و مسئولیت ها بسیار کارآمد و مؤثر عمل کند. اگر همه اعضای تیم شما بتوانند دید وسیعی از پروژه ها داشته باشند، در حالی که نقشی که در هر زمان ایفا می کنند را درک کنند، شما به عنوان یک مدیر موفق احساس مسئولیت را تقویت خواهید کرد و مسئولیت پذیری را در بین اعضای تیم ایجاد خواهید کرد. هر وظیفه در یک پروژه به یک عضو تیم خاص اختصاص داده می شود و مسئولیت هر یک از اعضای تیم را روشن می کند. این امر همچنین اعضای تیم را قادر می سازد تا سهم خود را در هر پروژه، بهتر درک کنند.

مدیریت تیم

2. ارتباطات را در جریان نگه دارید

ارتباطات راز اطمینان از انجام کار تیم شماست. هدف شما باید ایجاد محیطی باشد که در آن مدیران تیم بتوانند بازخوردی صادقانه و سازنده ارائه دهند. اعضای تیم باید در ابراز نگرانی ها و برقراری ارتباط با یکدیگر احساس راحتی کنند. مدیریت یک تیم به معنای ایجاد فرهنگ کار گروهی است که به عنوان مهارت اصلی مدیریت تیم باید آن را توسعه دهید. از آنجایی که کار تیمی به ارتباطات بستگی دارد، ابزارهایی را که تیم شما برای همکاری با یکدیگر نیاز دارند، در اختیارشان بگذارید.

3. بازخورد منظم ارائه دهید

ارائه بازخورد به اعضای تیم یکی از بهترین راه هایی است که می توانید به آنها کمک کنید تا پیشرفت کنند. به طور منظم تیم خود را بررسی کنید و بازخورد ارائه نمایید. این امر به شما امکان می‌دهد ارزیابی کنید که اعضای تیم چگونه پیشرفت می‌کنند و به آنها کمک کنید تا راه‌هایی برای رشد و پیشرفت پیدا کنند. اگر زمینه هایی را برای بهبود شناسایی می کنید، فرصت خوبی برای به اشتراک گذاشتن بازخورد سازنده است. ارائه بازخورد می تواند امری دشوار باشد، اما بخش مهمی از مدیریت موثر تیم است. بل بث کوپر، نویسنده مستقل و از توسعه دهندگان iOS، توصیه های خوبی در مورد نحوه مدیریت یک تیم و ارائه بازخورد موثر دارد. او می گوید:

«اگر مکالمه‌ای برایتان سخت یا اعصاب خردکن است، به یاد داشته باشید که هدف شما از ارائه بازخورد کمک به اعضای تیمتان برای موفقیت و رشد است.»

توانایی ارائه بازخورد یکی دیگر از مهارت های مدیریت تیم است که باید روی آن کار کنید. موفقیت تیم شما به آن بستگی دارد.

4. همکاری را تشویق کنید

اگر اعضای تیم شما بتوانند با یکدیگر به خوبی کنار بیایند قطعا روحیه بهتری خواهند داشت و در نتیجه، عملکرد بهتری خواهند داشت. برای دستیابی به تعادل خوب، تیم خود را تشویق کنید تا همکاری خلاقانه داشته باشند. با اطمینان از آگاهی همه اعضای تیم، از پروژه های در حال انجام، از مجموعه مهارت های مختلف اعضای تیم نهایت استفاده را ببرید. به این ترتیب، اعضای تیم می‌توانند در هر جایی که احساس کنند می‌توانند ارزشی به همراه داشته باشند، همکاری کنند.

مدیریت تیم

5. به تیم خود اعتماد کنید

یکی از مهارت مهم مدیریت تیم، توانایی تفویض و محول کردن وظایف است. شرکت‌ها پرسنل شایسته را به دلیل مهارت های آنها استخدام می‌کنند و مدیریت موثر تیم نباید به معنای مدیریت خرد باشد. مدیریت تیم به این معنی است که باید بدانید چه زمانی پرسنل را رها کنید تا کارشان را انجام دهند. مگر نه اینکه شما آنها را برای مهارت های تخصصی که دارند استخدام کرده اید؟

مدیریت یک تیم: چرا تفویض اختیار مهم است

گاهی اوقات ممکن است رها کردن سخت باشد. به خصوص اگر برای مدتی روی یک پروژه کار می‌کنید و سپس به عضوی دیگر از تیم نیاز دارید. چگونه می‌توانید بدون مدیریت خرد در جریان باشید؟ ابزار برنامه ریزی و مدیریت کار به شما امکان می دهد وضعیت کار و پیشرفت پروژه را پیگیری کنید، وظایف را زیر نظر داشته باشید و فقط در صورت نیاز درگیر شوید. با اجازه دادن به ناظران برای نظارت بر پیشرفت، می توانید به تیم خود اعتماد کنید تا به تنهایی به وظایف یا پروژه های خود ادامه دهد. البته در صورت نیاز، همیشه می‌توانید برای پرسیدن سؤال یا پشتیبانی ورود کنید.

عملکرد تیم را با گزارش ها پیگیری کنید

به عنوان یک مدیر، شما نیاز به یک دید کلی از نحوه پیشرفت پروژه ها دارید. استفاده از ابزار مدیریت وظایف، یک عنصر آمار محور را به مدیریت تیم اضافه می کند. ویژگی گزارش های تحلیلی که در نرم افزار مدیریت وظایف ارائه می شود، به شما امکان می دهد از طریق تجزیه و تحلیل گزارشات بینش ارزشمندی در مورد عملکرد به دست آورید.

6. از فرسودگی تیم جلوگیری کنید

به عنوان مدیر تیم، می توانید مرزهای مثبتی تعیین کنید و از تعادل خوبی بین کار و زندگی برای تیم خود اطمینان حاصل کنید. البته، این امر می تواند دشوار باشد، به ویژه در تیم هایی که کارکنان آنها انعطاف پذیر کار می کنند و ممکن است ترجیح دهند زودتر شروع به کار کنند یا دیرتر. تشویق اعضای تیم برای تعیین حد و مرز و اجتناب از فرسودگی بسیار حائز اهمیت است.

اکنون آماده هستید تا با ایجاد جریان‌های کاری که از تیم شما پشتیبانی می‌کند و به اعضای تیم کمک می‌کند تا کارهای بیشتری را انجام دهند، بر مدیریت مؤثر تیم مسلط شوید. 6 نکته ای که در این پست ارائه شد را برای مدیریت تیم امتحان کنید و در نظرات این پست نتایجی که کسب کردید را با ما در میان بگذارید.