ویژگی های مدیر موفق انبار نگهداری کالا

مدیریت انبار کار پیچیده ای است زیرا مسئولیت های متعددی را در بر می گیرد. مدیریت موثر انبار ها به طور خودکار سایر بخش ها را تحت فشار قرار می دهد و آن ها را به بخش مهمی از اقتصاد تبدیل می کند. لجستیک انبار جزء ضروری مدیریت زنجیره تامین است. مدیریت انبار شامل مدیریت عملیات روزانه از جمله ارسال، حمل و نقل، ذخیره سازی است. هدف این کار مدیریت موجودی انبار، به حداقل رساندن هزینه ها، مدیریت دوره ای موجودی و موارد دیگر است. به طور خلاصه، مدیریت انبار نیازهای مشتریان داخلی و خارجی را برآورده می کند.

ویژگی هایی که مدیر انبار باید از آن برخوردار باشد

بر اساس مطالعات انجام شده 66 درصد از خرده فروشان در سال جاری در فناوری های مدیریت انبار سرمایه گذاری کرده اند. این به معنی اهمیت مدیریت انبار در دنیای تجارت است.

مدیریت انبار

انبارداری و تجارت الکترونیک

 هیچ سرویسی نمی تواند با سهولت سفارش آنلاین برابری کند . تجارت الکترونیک سریعترین بخش انبار در حال رشد بوده است. زیرمجموعه تجارت الکترونیک خرده فروشی محبوب ترین شکلی است که توسط تعداد زیادی از وب سایت های تجارت الکترونیک پذیرفته شده است. خدمات انبار باید به طور ماهرانه و پیوسته باعث پیشرفت اقتصاد بازار باشند. مدیر خدمات انبار داری باید بتواند داده‌های دقیق، دوره‌ای و در به صورت لحضه ای را در مورد روند بازار، نوسانات تقاضا، تغییر در روند سفارش توسط مصرف‌کنندگان و غیره ارائه دهد. این کار به شرکت‌ها کمک می‌کند تا استراتژی‌ها را برای مطابقت با روندهای بازار تطبیق یا تغییر دهند.

همه انبارهای تجارت الکترونیکی به یک شکل نیستند. انواع مختلفی از الزامات تجارت الکترونیک توسط طبقات مختلف انبارها برآورده می شود. مراکز بزرگ تکمیل الکترونیکی مراکز عظیمی شامل سردخانه ‌هایی هستند که محصولات برای سفارش‌های الکترونیکی در آن ذخیره می‌شوند.

ویژگی های یک مدیر انبار موفق

مدیریت انبار پیچیده است و مدیران انبار نقشی حیاتی در موفقیت کلی یک شرکت دارند. یافتن یک مدیر انبار خوب و کارآمد برای عملکرد بهینه انبار بسیار مهم است. در ادامه این پست با چند ویژگی که یک مدیر انبار موفق باید داشته باشد آشنا می شویم:

توانایی سازماندهی انبار

مدیر انبار باید به مهارت های اداری تسلط داشته باشد. علاوه بر این،وی باید در استفاده کارآمد از ابزارهای انبار برای مدیریت بهینه انبار ماهر باشد. مدیر انبار باید از توانایی مدیریت نیروی کار برخوردار باشد . سازماندهی و مدیریت یک انبار بسیار مهم است زیرا انبار سازماندهی نشده باعث آسیب پذیر شدن فضای کارکنان می شود. همیشه بهتر است اقلام را به صورت عمود ی به جای افقی روی هم قرار دهید. این کار به مدیر کمک می کند تا از فضا به نحو بهتری استفاده کند. همچنین قرار دادن فروشندگان برتر در نزدیکی مرکز توزیع باعث دسرسی سریع به آنها و حذف هزینه های غیر ضروری می شود.

سازماندهی انبار

بهره وری نیروی کار

نیروی کار تقریباً 50٪ از کل هزینه هر انبار را تشکیل می دهد که بزرگترین بخش هزینه است. مدیر انبار باید بتواند عملکرد نیروی کاری را پیگیری کند. تمام بخش های مستعد خطا باید تشخیص و اقدامات پیگیری شود . با مدیریت موفق، یک مدیر انبار می تواند تا 30 درصد از هزینه های نیروی کار را صرفه جویی کند.

دقت در عملیات

شغل مدیر انبار بسیار حساس است و عملیات انبار نیاز به و دقت بالایی دارد. تجزیه و تحلیل روند بازار، پیگیری عملکرد نیروی کار، استفاده از ابزار و ماشین آلات و ... باید با دقت کامل انجام شود. علاوه بر این، نوآوری در سیستم انبار، مدیریت انبار را بهتر و دقیق تر می کند.

کارایی در مدیریت فناوری

خدمات انبارداری توسط سیستم های نو آورانه موجب می شود که کارکرد انبار ها را بسیار آسان تر و دقیق تر شود. این ارتقا در مدیریت انبار راهی برای پیگیری دقیق و زمینه های بهبود کارایی عملیاتی ایجاد می کند. وظیفه نرم افزار انبار مصرفی ، مدیریت موجودی و جابجایی کالاها در حکم مرکز هرینه است، همچنین این نرم افزار ویژگی هایی مانند جلوگیری از افزایش مصرف کالا‌، زمان‌بندی تامین به موقع کالاها‌، جلوگیری از سفارشات اضافی و تکراری‌، خرید به صرفه جهت جلوگیری از راکد شدن سرمایه در نرم افزار انبارداری بسیار ضروری می باشد.

ایمنی و امنیت

مدیر انبار باید ایمنی انبار و کارکنان را در اولویت قرار دهد. مدیر انبار باید اقدامات لازم را برای از بین بردن آسیب های احتمالی در محل کار انجام دهد. امنیت محل کار باید در اولویت قرار گیرد. چندین منطقه مستعد آسیب در یک انبار وجود دارد و سازماندهی خدمات انبار برای از بین بردن احتمال آسیب بسیار مهم است.

کیفیت نظارت

نه تنها در خدمات انبارداری، بلکه کیفیت نظارت نیز در هر فعالیت مدیریتی مورد نیاز است. مدیر انبار باید تأثیر زیادی روی کارگران داشته باشد و بتواندبهترین بهره وری را از کارکنان بیرون بکشد. مدیران انبار می توانند از کارهای انگیزشی برای تشویق کارکنان که سبب دستیابی به اهداف  موفقیت آمیز می شود استفاده کنند . همچنین باید با احترام با کارکنان خود رفتار کنند و کارکنان از گفتن شکایات و پیشنهادات خود به آنها نترسند. علاوه بر این، مدیر باید به خوبی از پتانسیل های انبار در جهت پیشرفت ذخیره سازی انبار استفاده کند.

کیفیت نظارت

مدیر انبار باید قابل اعتماد باشد

یک انبار دارای محصولات بسیار زیادی است. برای بر عهده گرفتن این موضوع مدیر باید قابل اعتماد، صادق و وفادار باشد و در صورت خرابی یا ناپدید شدن محصول جوابگو باشد.

توانایی کار در شرایط سخت

یک مدیر انبار باید بتواند شرایط سختی که در انبار به وجود میاید را مدیریت کند. در مواقع ضرر و زیان، به جای تصمیم گیری عجولانه، باید با آرامش رفتار کند و در صورت بروز مشکل باید بتواند برای حل مسئله راهکاری ارائه دهد. مدیریت انبار به هیچ وجه آسان نیست زیرا برای مدیریت بهینه یک انبار به مهارت هایی که در این پست ذکر شد نیاز دارد. مدیر انبار باید با در نظر گرفتن ویژگی های فوق انتخاب شود تا از عملکرد بهینه انبار اطمینان حاصل شود.