آشنایی با ویژگی ها و خصوصیات یک تیم ورک موفق

برای آشنایی با ویژگی ها و مهارت های یک تیم موفق، در ابتدا لازم است از اهمیت کار گروهی و بهینه‌ سازی مدیریت آن در یک شرکت آگاهی بدست آورید .در حقیقت، موفقیت یک شرکت را تا حدود زیادی می‌توان در موفقیت و فعالیت های تیم‌ های تشکیل‌ دهنده آن دانست. هرکدام از این تیم‌ها شامل افرادی هستند که باید به‌ خوبی مدیریت شده و عملکردی هماهنگ داشته باشند. این فرآیند از طریق برقراری ارتباط، به بهترین شکل قابل اجرا می باشد. ارتباط گیری ضعیف افراد یک گروه به ‌مرور زمان باعث اختلال در روند کاری سازمان می شود و علاوه بر این موضوع، روحیه تیمی و میزان کارتیمی را کاهش داده و در آخر عملکرد کل شرکت را با مشکل مواجه می‌کند.آیا با استفاده از یک نرم افزار مدیریت وظایف جامع می توان ویژگی های یک تیم کاری را بهبود بخشید ؟در ادامه این پست، قصد داریم ویژگی های تیم کاری موفق در یک شرکت  را با شما به‌ اشتراک بگذاریم.

تیم ورک

 برقراری ارتباط به شیوه‌ای موثر و حرفه‌ای

توانایی برقراری ارتباطی موثر و حرفه‌ای از مهم‌ترین مهارت هایی می باشد که به موفقیت یک تیم برای تکمیل وظایف خود کمک می‌کند. به همین منظور، لازم است شرایط برای به‌اشتراک‌گذاری دیدگاه ها و ایده هافراهم شود و اعضای تیم به‌ راحتی بتوانند انتقادات، پیشنهادها و نظرات خود را مطرح کنند. برقراری ارتباط بین اعضای تیم از مهم‌ترین عواملی است که از بروز سوءتفاهم بین افراد یک گروه جلوگیری کرده و در هنگام بروزاختلافات و مشکلات، دستیابی به راهکاری مناسب و جامع را امکان‌پذیر می‌کند.

تمرکز بر اهداف و نتایج

تمرکز بر روی نتایج و اهداف یکی از کلیدی ترین ویژگی های تیم کاری موفق می باشد. برای دستیابی به چنین ویژگی، لازم است در وحله اول اهداف تیمی برای اعضا گروه به روشنی مشخص شده وتقسیم بندی وظایف به منصفانه ‌ترین  شکل ممکن انجام گیرد. آشنایی با اهداف سازمان به پرسنل شما کمک می‌کند فعالیت‌های کاری خود را با اهداف سازمان هم مسیر کرده و در جهت کسب بهترین نتیجه ممکن پیشروی کنند. در یک چنین تیمی، کیفیت انجام امور بیش از کمیت آن‌ها دارای ارزش و اهمیت خواهد بود.

ایفای نقش به بهترین نحو ممکن

تیم کاری که از هر لحاظ موفق است، هر یک از اعضا آن در مسیر دستیابی به اهداف سازمان و نتایج مورد نظر نقش موثری ایفا می‌کنند. تعیین نقش بر اساس مهارت های هر یک از افراد از مهم‌ترین وظایفی است که برعهده مدیر پروژه قرار دارد. بنابراین،  با ایفای نقش همه ی پرسنل با شفافیت کامل می دانند چه کاری را در چه زمانی باید به کارفرمای خود تحویل دهند. در عین حال، با بکار گیری این فرایند هر یک از اعضا تیم باور می‌کنند که در موفقیت گروه سهیم هستند. این امر به نوبه خود در افزایش اعتماد به‌نفس، بالا بردن روحیه کار تیمی و افزایش حس وفاداری به گروه بسیار موثر می باشد.

قابلیت های اعضای تیم

برخورداری از قابلیت ها و مهارت های مختلف از اصلی‌ترین ویژگی های تیم کاری موفق می باشد. در این تیم ها، هر یک از افراد دارای دانش، تخصص های خاص، قابلیت ها و مهارت های منحصر به‌فرد خود هستند.  مهارت های مکمل روند تعیین نقش و تقسیم کار را آسان تر می کند و اهمیت و ارزش هر یک از اعضا گروه را به طور خاصی افزایش می دهد. یک تیم موفق متشکل از پرسنلی می باشد که هر یک به ‌واسطه مهارت‌های یکدیگر درست مثل اعضا بدن عمل کرده و موفقیت تیم به تلاش یکایک آن ها وابسته است.

سازمان‌دهی بهینه

یک تیم موفق،  به گروهی سازمان‌یافته گفته می شود که در جهت  مسیر دستیابی به اهداف سازمان و تحقق چشم‌اندازهای آن در مسیر درست گام بر می دارد. سازمان‌یافته بودن یکی از ضروری ترین موارد می باشد که از بروز هرج‌ و مرج جلوگیری کرده و انضباط را در کلیه فرایند های کاری برقرار خواهد کرد. تیم یا گروهی که سازمان یافته باشد دارای اهدافی از قبل تعیین‌شده می باشد.  علاوه بر این اعضا این نوع گروه ها با پست های سازمانی خود آشنا بوده و در این زمینه از دانش و مهارت های کافی برخوردارند؛ در آخر اعضای تیم های سازمان یافته به شکل موثری با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و در  شرایط لزوم از یکدیگر حمایت می‌کنند.

انتقاد پذیری

در یک تیم کاری موفق، اعضای تیم با آزادی بیان کامل و با رعایت اصول اخلاقی  به‌راحتی می‌توانند انتقادات خود را ابراز کرده و از نتیجه آن ترسی نداشته باشند. افراد چنین تیمی از خصوصیاتی مانند انتقاد پذیری و انعطاف‌پذیری برخوردار هستند و بدون مخالفت و جبهه ‌گیری در مقابل انتقادات، این دیدگاه‌ها را به ‌خوبی می‌شنوند و برای رفع آن تلاش می کنند. این امر بدیهی است که دستیابی به مجموعه ویژگی‌های ذکر شده تنها از طریق ارائه آموزش کافی و مدیریتی مناسب امکان‌پذیر خواهد بود.

مدیریت کارهای تیمی

داشتن روحیه و نشاط کافی

برخورداری از نشاط و روحیه بالا یکی ازمهم ترین ویژگی های تیم کاری موفق  می باشد. در تیمی که  روحیه و نشاط کافی وجود داشته باشد، پرسنل در در کنار انجام وظایف خود به درست‌ ترین شکل ممکن و با رعایت شئونات و ارزش‌های یکدیگر می‌توانند تفریح و شوخی را نیز در برنامه خود اضافه کنند. در واقع کار کردن در یک محیط کاری در طولانی ‌مدت می‌تواند موجب فرسایش روحی و کاهش بازدهی پرسنل شود. اعضا یک تیم موفق در ساعات استراحت خود بین کار یا در فضایی خارج از محیط کار می توانند به تفریحات گروهی پرداخته که این امر باعث افزایش روحیه و انگیزه آنان می شود.

نرم افزار تسکینو؛ ابزاری مناسب برای مدیریت کار گروهی

نرم افزار مدیریت وظایف و برنامه ریزی تسکینو برای مدیریت و نظارت بر  کار گروهی و تیمی طراحی و پیاده سازی شده است که مزیت های بسیاری برای مدیران سازمان به همراه دارد. نرم افزار تسکینو شبکه آنلاین میان روند کار تیمی و مدیر سازمان  ایجاد می‌کند که باعث می‌شود تمام مراحل پروژه برای اعضای تیم با برنامه ریزی دقیق شفاف شود همچنین. پیشروی طبق برنامه ریزی که مدیر سازمان به کار گرفته است، باعث می‌شود اعضای تیم به راحتی بتوانند کار های خود را با مدیریت و زمانبندی جلو ببرند. بنابراین استفاده از نرم افزار تسکینو و بهره بردن از منابع انسانی بهکنترل و مدیریت کار گروهی موجب می شود. علاوه براین وجد این نرم افزار  برای مدیران باعث می‌شود رشد و پیشرفت تیم ورک به به حداقل برسد و هر کیک از پرسنل با برنامه زاز قبل مشخص شده، بدانند چه وظایفی را در چه زمانی باید به اتمام برسانند. نرم افزار مدیریت کار گروهی تسکینو در حال حاضر مزیت های بسیاریدر سازمان هایی دارد که مدیر آن باید سریعا با پرسنل خود در مورد روند پروژه خود ارتباط برقرار کند. در آخر مدیران می توانند با نمودار های ارزیابی عملکرد پرسنل کارکرد تیم خود را مورد بررسی قرار داده و بدانند که افراد در طی دوره های ارزیابی قبلی چه مقدار پیشرفت داشته اند.

سخن آخر

در این پست، چند نمونه از مهم‌ ترین ویژگی های یک تیم موفق را با شما مطرح کردیم. این موضوع را به ‌خاطر داشته باشید، که دستیابی به موفقیت در هر سازمانی به عوامل جمعی و فردی مختلفی بستگی دارد.  بنابراین حضور مدیران حرفه ای، با تجربه و موثر را می‌توان از مهم‌ترین مواردی دانست که به سازمان‌ دهی هر چه بیش‌تر پرسنل،به افزایش بازدهی و بالا بردن روحیه  و انگیزه تیمی کمک می‌کند.