ارزیابی نتایج کار تیمی چه نقشی در سازمان دارد؟

هر تیم کاری متشکل از مجموعه افکار، استعدادها، توانایی ها و باورهای مختلف است که اگر به درستی در کنار هم قرار بگیرند، سازمان را متحول می کنند. در کارهای تیمی و گروهی، یکی از راه های دستیابی به اهداف، ارزیابی عملکرد تیم می باشد؛ این بدان معناست که شما باید در بازه های زمانی مقررعملکرد اعضای تیمتان را زیر نظر بگیرید. بکارگیری سیستم ارزیابی عملکرد باعث می‌شود. به طورمدام پیشرفت کنید و چالش های سازمان را پیش از این‌که بحرانی بزرگ شوند، پیش بینی کرده و از بین ببرید. ارزیابی عملکرد تیم یا سازمان می‌تواند تا ۹۰ درصد در بهبود عملکرد پرسنل شما نقش داشته باشد؛ شاید این سوال برای شما یجاد شود که ارزیابی عملکرد تیم چه فوایدی دارد که می‌تواند مسیر دستیابی به اهداف را هموار کند و باعث بهبودی کسب و کار یا سازمان شود؟

سیستم ارزیابی عملکرد

ارزیابی نتایج کار تیمی پرسنل چه فوایدی دارد؟

نتایج دوره های ارزیابی به شما اطمینان می‌دهند که تیم درک کاملی از اهداف، ماموریت و چشم‌انداز سازمان و آنچه که از یک کار تیمی انتظار می‌رود، ارائه می‌دهد. ارزیابی عملکرد تیم به شناسایی مسائل کلی مربوط با آن کمک می‌کند. هنگامی که دوره ارزیابی تمام شد، می‌توان روی بهبود و گسترش مهارت های افراد در تیم تمرکز کرد.در کل، ارزیابی نتایج کار تیمی شامل پرسشنامه‌‌‌ای است که اثربخشی تیم را بر اساس هشت بعد اندازه‌‌‌گیری می کند:  این هشت بعد شامل اهداف سازمان و چشم‌‌‌اندازها، نقش‌‌‌ها، فعالیت های تیمی، روابط زیربنایی اعضای تیم، روابط بین تیمی، توانایی حل مساله، اشتیاق و تعهد و مهارت‌‌‌ها و یادگیری می باشد.

کمک به بهبود عملکرد سازمان

زمانی که شما به عنوان مدیر سازمان به ‌صورت مداوم عملکرد تیم را بررسی کنید، شناخت دقیق‌تری از رفتار و گنجایش کاری آنها به‌دست می ‌آورید؛  علاوه براین متوجه می‌شوید نقاط ضعف تیم کجاست؟ نقاط قوتش کدام‌اند؟ و چطور این نقاط ضعف و قوت می توانند عمیق تر شوند؟ بهبود عملکرد یکی از دلایل مهم اهمیت ارزیابی تیم می باشد؛ فرایند سنجش و نتایج کارهای تیمی به شما کمک می‌کند تا چشم اندازی دقیق از  اعضای تیمتان به دست آورید، شاید لازم باشد افراد را در جایگاه های مختلف جابه‌جا کنید، شاید هم باید مسیر اهداف تیم را تغییر دهید و برنامه‌هایی برای بهبود تخصص و مهارت های آن ها در نظر بگیرید. فرایند ارزیابی تیمی باعث می‌شود تیم به طور مداوم بهتر از قبل شود و کمتر در موقعیت‌های خطرناک و بحرانی قرار بگیرد. علاوه براین می‌توانید اعضای تیمتان را بهتر بشناسید و با توجه به شخصیت هایشان، از توانایی‌های آن‌ها بهره برداری کنید. 

ارزیابی عملکرد تیمی باعث برنامه ریزی بهتر می شود

از دلایل ضرورت ارزیابی عملکرد تیم می توان به برنامه ‌ریزی دقیق برای آینده اشاره کرد. برنامه‌ریزی فعالیت های تیم به شما کمک می‌کند با شناخت کامل روی وضعیت تیم، بتوانید راهکاری برای رفع مشکلات و استفاده از پتانسیل‌ها پیدا کنید. برنامه‌ریزی دقیق امکان دستیابی به اهداف را تا ۵۰ درصد افزایش می‌دهد! علاوه براین ارزیابی عملکرد پرسنل و برنامه ‌ریزی بر اساس اطلاعات بدست آمده ، شانس موفقیت در پروژه های بعدی را تا حد بسیاری بیشتر می کند.

بازخورد های موثر

با فرایند ارزیابی عملکرد تیم، شما به عنوان یک رهبر یا کارفرما می توانید، به اعضای تیم خود بازخورد بدهید؛ این بدان معناست که نقاط ضعف و قوتشان را بگویید و راهکارهایی برای بهبود نقاط ضعفشان ارائه دهید. این بررسی‌ها نشان می‌دهند دادن بازخورد به پرسنل، کیفیت کار آن‌ها را تا ۶۸ درصد بیشتر می کند. در بعضی مواقع ممکن است یکی از پرسنل که تخصص و مهارت های خوبی دارد، در بعضی از بخش ها به دلیل ابهام عملکرد ضعیف تری نسبت به قبل داشته باشد، با فرایند ارزیابی عملکرد شما به عنوان مدیر سازمان با ارزیابی به ‌موقع، پیش از این که این عملکرد ضعیف آن شخص در کل پروژه تاثیر بگذارد، به او کمک می‌کنید. این نکته را فراموش نکنید که بازخورد های مثبت اعضای تیمتان تاثیرات شگفت‌انگیزی بر پروژه دارند؛ این که پرسنل حرفه ای و متخصص بدانند تلاش‌هایشان در سازمان دیده می شود، نقش آن‌ها در رشد سازمان برای همه روشن است و مورد قدردانی قرار می‌گیرند، باعث رشد کلی سازمان و اعضای تیم می‌شود. اکثر شرکت ها یا سازمان ها، از پرسنل خود بابت عملکرد مثبتی که داشتند قدردانی نمی ‌کنند؛ این اشتباه طی مدت زمان کوتاه باعث دلسرد شدن پرسنل توانمند شده و حتی ممکن است به استعفای آن‌ها ختم شود.

اطمینان از درست بودن مسیر و اهداف سازمان

ارزیابی عملکرد و نتایج کار تیمی در بازه‌های زمانی از پیش تعیین شده باعث می‌شود شما اطمینان پیدا کنید که اعضای تیم مسیر درستی را برای دستیابی  به اهداف شرکت طی می‌کنند و در راه رسیدن به هدف‌های مشخص شده است. بنابراین  تیم با این کار می‌تواند روی شرایط خاص تسلط پیدا کند، ببیند آیا تیم در زمان مقرر به اهدافش می‌رسد یا خیر؟ و اگر نه چه موانعی برای آن ها وجود دارند؟

تعیین مزایای منصفانه با توجه به عملکرد

پس از اتمام دوره ارزیابی عملکرد سازمان دید روشنی از نقش هر یک از افراد به دست می‌آورید؛ متوجه می‌شوید هرشخص چطور وظایفش را پیش می‌برد؛ بعضی‌ افراد در حد انتظار کار می‌کنند، بعضی‌ دیگر عملکرد ضعیف‌تری دارند و بعضی دیگر بیشتر از آن‌چه باید، تلاش می‌کنند. ارزیابی نتایج کار تیمی به شما کمک می‌کند نیروهای با مهارت و متخصص را تشویق کنید و برایشان مزایایی در نظر بگیرید تا دلسرد نشوند. علاوه براین با نتایج ارزیابی می‌توانید حقوق پرسنل را به منصفانه‌ ترین نحو ممکن مشخص کنید که این امرباعث افزایش روحیه و رضایت در پرسنل می‌شود. 

ارزیابی عملکرد پرسنل

تخصیص درست منابع

شما به‌ عنوان مدیر سازمان ممکن است ایده‌های زیادی برای آینده‌ی سازمان یا تیم داشته باشید؛ اما کدام ایده ها نسب به یکدیگر شانس بیشتری برای موفقیت دارند؟ ارزیابی نتایج کارتیمی به شما نشان می‌دهد در کدام بخش ها شانس بهبودی و پیشرفت بیشتر است و کدام ایده‌ها از اهمیت بالاتری برخوردار هستند ؛ با این وضوح بودجه و منابع سازمان خود را صرف ایده‌های ناکارآمد نمی‌کنید و در انرژی و سرمایه تیم خود صرفه‌جویی می‌کنید.

تقویت و افزایش روحیه تیمی

کار تیمی توانایی هم‌کاری با افراد گروه به سوی یک چشم‌انداز مشترک می باشد، توانایی هدایت دستاوردهای هر فرد به سوی اهداف سازمان... سوختی است که به افراد اجازه می‌دهد به دستاوردهای بزرگ و چشمگیر برسند. همچنین دلیل اکثر شکست‌ها در کسب‌وکارهای گروهی یا تیمی، عدم همکاری تیمی بوده است. ارزیابی نتایج کار تیمی باعث می‌شود روحیه‌ی انتقادی در تیم افزایش پیدا کند، همه بتوانند از یکدیگر انتقاد کنند، به یکدیگر راهکار هایی برای نقاط ضعف ارائه دهند و به مرور زمان رابطه صمیمانه‌ای با یکدیگر پیدا کنند. علاوه براین ارزیابی نتایج باعث می‌شود شما برای انتقادها دلایل محکمی داشته باشید و فرد با دلیل مناسب انتقادها را پذیرفته و برای برطرف کردنشان گام برمی‌دارد. 

سخن آخر

همه‌ی این مزایا به شرطی است که اوضاع تیم تحت کنترل مدیر باشد، چالش ها به موقع پیش بینی و شناسایی شوند و فرصت های پیشرفت نادیده گرفته نشوند. ارزیابی عملکرد پرسنل باعث می‌شود تیم در هر شرایطی پویا بماند و از اهداف مشخص شده سازمان دور نشود و در دام مسیرهای فرعی نیفتد.