تکنیک‌ های افزایش و ایجاد روحیه کار تیمی در شرکتها

موفقیت یا شکست یک شرکت با روحیه کارکنان آن ارتباط مستقیم دارد. وقتی شرکتی کارگرانی با روحیه بالا استخدام می‌کند، تجارت از بهره‌وری بالا، درگیری کم در محیط کار و کار گروهی سود می‌برد. حفظ روحیه بالای کارمندان وظیفه مهمی برای مدیران است. دانستن این که انگیزه کارمندان چیست و باعث تقویت روحیه می‌شود می‌تواند به شما در حفظ یک محیط کار مثبت کمک کند.

شناخت دستاوردها و ایجاد روحیه

شناخت دستاوردها و مشارکت‌های کارمندان خود راهی برای ایجاد روحیه کارمندان است. خواه صرفاَ وقت بگذارید تا تشکر کنید یا به کارمندان هدیه یا جایزه بدهید. این به کارمندان نشان می‌دهد که آن‌ها صرفاَ کمک استخدام شده نیستند، بلکه بخشی باارزش از شرکت هستند.  راه‌های دیگر برای ارزش دادن به مشارکت کارکنان شامل ناهار پرداخت شده، کارت‌های هدیه، یادداشت‌های تشکر و پاداش‌های پولی است.

روحیه دادن به کارمند

زمان پیشنهاد مرخصی

بسیاری از کارمندان تلاش می‌کنند تا زندگی شخصی و وظایف کاری خود را متعادل کنند، بنابراین تشویق تعادل بین زندگی و کار باعث ایجاد روحیه می‌شود. به عنوان مثال، برخی از شرکت‌ها در زمان تولد و یا سایر رویدادهای شخصی کارمند به او مرخصی می‌دهند. همچنین می‌توانید در برنامه‌های کاری انعطاف‌پذیری را ارائه دهید. بین ساعت 7 تا 9 صبح چه ساعتی وارد کار شوند. اگرچه کارمندان به همان میزان ساعت کار می‌کنند، بسیاری از آن‌ها از انعطاف‌پذیری تشکر می‌کنند.

اعتماد سازی کنید

ایجاد محیط کار در جایی که کارمندان و مدیران به یکدیگر اعتماد کنند باعث ایجاد روحیه، روابط طولانی‌ مدت و تشویق به کار تیمی می‌شود. برخی از شرکت‌ها از فعالیت‌های اعتمادسازی برای ایجاد فرهنگ اعتماد در محل کار استفاده می‌کنند. تمریناتی که به کار گروهی نیاز دارد، به کارمندان کمک می‌کند تا به یکدیگر اعتماد کنند. به عنوان مثال، در طول تعطیلات می‌توانید تیمی از کارمندان را برای اداره دکوراسیون اداری اختصاص دهید. تکمیل وظیفه نه تنها سرگرم‌کننده است، بلکه به کارمندان فرصتی داده می‌شود تا فراتر از فعالیت‌های مربوط به کار با یکدیگر صحبت کنند و روابط  دوستانه برقرار کنند.

کارمند

فعالیت‌های سرگرم کننده را در آن بگنجانید

اگرچه سطح بالایی از بهره‌ وری در محل کار مهم است، اما شما می‌توانید فعالیت‌های سرگرم کننده‌ای را برای کارمندان خارج از دفتر خود نیز در نظر بگیرید. برای شکستن یخ و ایجاد انگیزه در کارمندان برای شرکت در کلاس آموزشی می‌توانید یک فعالیت کوتاه و خنده‌دار قبل از یک جلسه آموزشی باعث افزایش روحیه کارکنان می‌شود و موجب می‌گردد که آن‌ها با طرح سوال، پیشنهاد دادن یا ابراز شکایت معقول در این امر سهیم باشند. شما همچنین می‌توانید یک فعالیت سرگرم کننده در خارج از کار داشته باشید

ترفیع پرسنل

این موضوع می‌تواند از طریق مشوق‌های عملکردی، نظیر ترفیع‌های سالیانه بر اساس دستیابی به امتیازات یا  از طریق مدل‌های تجمیع نمرات در سازمان باشد.وجود معیارهای مشخص شده برای ترفیع  می‌تواند انگیزه ای برای پرسنل شود تا میزان مشارکت خود را در سازمان افزایش دهند.

روزهای بیشتری را تعطیل کنید

بعضی اوقات، پرسنل ممکن است از مرخصی‌های خود در طول ماه استفاده نکنند. این موضوع، زمانی که تعداد روز های مرخصی‌ محدود است، رخ می‌دهد. شما می‌توانید چیزی بیش‌تر از تعداد روزهای استحقاقیِ قانونی افراد را به آن‌ها پیشنهاد کنید یا چند روز مرخصی ساعتی اضافی را، علاوه بر چیزی که در سازمان تعیین شده‌است، در اختیار افراد قرار دهید.این کار  موجب استراحت پرسنل و بازگشت به محل کار با حسی خوب را می‌دهد. شما می‌توانید این رفتار را در تیمتان جا بیندازید که در روزهای تعطیل، به چک کردن ایمیل های کاری، چک کردن پیام‌ها یا انجام فعالیت های عقب مانده احتیاجی نیست.

سالگردهای ورود پرسنل به شرکت را جشن بگیرید

شما می‌توانید جشنی برای  سالگردهای کاریِ تیم‌های خود ایجاد کنید. سالگردهایی که می‌توانند برای جشن گرفتن رویدادهای ۱ سال، ۵ سال و حتی ۱۰ سال گذشته در نظر گرفته شوند. با این‌که ممکن است به جشن گرفتن سالیانه‌ی هر سال نیاز نباشد، سپاس‌گزاری و نشان دادن افتخار شما به تعهد پیوسته‌ی کارکنان می‌تواند به آنان این حس را منتقل کند که برای خودشان و انرژی‌ای که صرف کار می‌کنند، ارزش قائل هستید.

از ساعت‌های کاری بکاهید

معمولا، بهره‌وری به صورت حضور طولانی در محیط کاری تعبیر می‌شود؛ با این حال کار کردن طولانی مدت می‌تواند تأثیرات منفی بر بهره‌ وری پرسنل داشته ‌باشد. سعی کنید این موضوع را اجباری کنید که با تمام شدن زمان کاری، پرسنل باید کار را تعطیل کرده و با  خانواده خود وقت بگذرانند.

خواه وظایفی که به آن ها ارجاع دادید به اتمام رسیده باشد و یا مقداری از آن باقی مانده باشد ، پرسنل شما می بایست بعد از اتمام ساعت کاری برای اوقات فراغت خود وقت بگذارند. اگر اضافه کاری برای آن در نظر گرفتید، باید بر این موضوع تأکید کنید که این کار اختیاری است و برای پُر کردن ساعات اضافه‌کاری مجبور به کار نیستند .

اجرای تمرین تیم سازی

تیم‌سازی نه ‌تنها به پرسنل برای ایجاد روابط با یکدیگر کمک می‌کنند، بلکه برای کاوش در موقعیت‌های همکاری و نحوه‌ی استفاده از توان‌مندی‌های یکدیگر در قالب یک تیم فرصت‌هایی را ایجاد می‌کند.

فعالیت‌هایی مانند کوه ‌نوردیِ ، شرکت در فعالیت‌های تیمی مثل قایق‌رانی ، می‌تواند به تقویت روحیه‌ی پرسنل  شما کمک کند.

افراد را به تقسیم وظایف بین همکاران خود تشویق کنید

در اکثر موارد پرسنل می‌توانند با  تعداد وظایف و مسئولیت‌های خود برای تکمیل پروژه ها تحت فشار قرار گیرند. آنان را به ارجاع دادن یا برون‌سپاری وظایف به هم تیمی های خود تشویق کنید. این کار به پرسنل شما  کمک می‌کند تا کارهایی که اولویت بیشتری دارند را با سرعت و کیفیت بالایی انجام دهند.

برای روز‌های تولد به پرسنل خود مرخصی بدهید

حتی شما قادر خواهید بود  برای کارکنان خود جشن تولد بگیرید و بر احساس آن‌ها تأثیر بسزایی بگذارید؛ علاوه بر این، می‌توانید برای تولد پرسنل، مرخصی با حقوق نیز در نظر بگیرید. نشان دادن چنین سخاوتی از شما نسبت به کارکنان، می‌تواند بهره ‌وری آن‌ها را افزایش دهد، زیرا آنان علاوه بر تشکر از این مرخصی‌ها، روحیه‌ی بهتری در محیط کاری نشان خواهند داد.

ارتباطات

باز نگه داشتن خطوط ارتباطی با کارمندان روش دیگری برای ایجاد و حفظ روحیه کارکنان است. در زمان تغییر در یک سازمان، از نگه داشتن کارمندان در بی‌خبری خودداری کنید. حتی اگر تمام دارایی شما برای انتقال اطلاعات اندکی است، این اطلاعات را به کارمندان اطلاع دهید و از برنامه‌های خود برای اطلاع رسانی بیشتر آنها در صورت بروز تحولات جدید مطلع کنید. ارتباط با کارمندان اضطراب را کاهش می‌دهد و راحتی آنها را در محل کار افزایش می‌دهد. یکی از پیشنهادات در راستای بهبود و افزایش کارایی گروهی اپلیکیشن تسکینو و نرم افزار تسکینو می باشد .