فناوری‌های کم‌ هزینه امروزی در صنعت سردخانه مواد غذایی

افزایش تقاضا برای مواد غذایی تازه منجر به نیاز اجتناب ناپذیر به سردخانه های مواد غذایی شده است. کیفیت واقعی مواد غذایی با گذشت زمان به دلیل ماهیت فاسد شدنی آنها قبل از رسیدن به مصرف کننده شروع به کاهش می کند. این ماهیت فاسد شدنی مواد غذایی تازه را می توان با نگهداری آنها در دمای پایین به میزان قابل توجهی کاهش داد. از دست دادن رطوبت می تواند به دلیل تاخیر در پیش سرد شدن رخ دهد که منجر به کاهش وزن محصول می شود. سردخانه معمولاً برای نگهداری محصولات غذایی استفاده می شود که در شرایط معمولی بدون کنترل دمایی، احتمال فاسد شدن سریع آنها زیاد است. میوه ها، سبزیجات، غذاهای دریایی و گوشت و مرغ نمونه هایی از کالاهای سردخانه ای هستند. این محصولات غذایی در دمای ایده آل (معمولاً پایین) و سطح رطوبت مورد نیاز برای هر محصول خاص نگهداری می شوند. این ویژگی ها بسته به اقلامی که تقریباً در تمام مناطق سردخانه نگهداری می شوند، از قبل پیکربندی شده اند. این ویژگی ها را برای برخی از اتاق های سرد قابل تغییر هستند.

سردخانه مواد غذایی

طبقه بندی انبارهای سرد

انبار سرد روشی برای حفظ منابع خام مانند غذا، غذاهای دریایی، مرغ، میوه ها، سبزیجات و غذاهای فرآوری شده است. انبار سرد به دو نوع یخچال و فریزر تقسیم می شود. هدف اساسی هر دو نوع متوقف کردن رشد میکروب ها به منظور حفظ کیفیت غذا، کنترل خرابی، حفظ تازگی و افزایش عمر مفید است. اتاق های سرد بر اساس کاربرد، مکان یا پیکربندی طبقه بندی می شوند.

کاربرد

اتاق ‌های سرد بر اساس هدفشان ممکن است به عنوان فضاهای پیش خنک‌کننده، فضاهای نگهداری محصولات یا سالن ‌های انجماد عمل کنند. در سردخانه شرایط آب و هوایی، دما و رطوبت خاص را با توجه به نوع کالا یا خدماتی که باید نگهداری شود کنترل می شود تا محصول به نحوی ویژگی های خود را از دست ندهد. اصولاً اتاق های سرد با توجه به محدوده دمای کاری آنها با دمای بالا، متوسط و پایین و همچنین اتاق های فوق العاده سرد طبقه بندی می شوند.

اندازه

بر اساس اندازه آنها سه نوع اتاق سرد وجود دارد: کوچک، متوسط و غول پیکر.

ساخت و ساز یا پیکربندی

بسته به نوع ساخت، اتاق های سرد عایق و بدون عایق، چه با عایق کف و چه بدون عایق وجود دارد. همچنین می‌توانیم در مورد اتاق‌های سرد مدولار، اتاق‌های سرد توکار و صفحه‌های صنعتی صحبت کنیم.

در ادامه این پست، قصد داریم در مورد برخی از فناوری‌های کم‌هزینه موجود در سردخانه‌های امروزی بحث کنیم.

سردخانه مواد غذایی

انواع مختلف تاسیسات سردخانه

سردخانه ها انواع مختلفی دارند:

انبار سردخانه زیر صفر برای ذخیره سازی منجمد

این نوع از سردخانه ها مختص عمل ذخیره مواد غذایی که از قبل منجمد شده‌اند می باشند تا کیفیت غذایی و خواص ارگانولپتیک آن حفظ شود. دمای مورد نیاز در ذخیره سازی منجمد حداقل 18 درجه زیر صفر است. هدف اصلی آن نگهداری طولانی مدت مواد غذایی است. مواد غذایی مانند ماهی و فرآورده های گوشتی و فراورده های پروتئینی نیمه آماده اغلب منجمد می شوند.

انبار سردخانه بالای صفر

این روش نگهداری مواد غذایی، بر خلاف ذخیره سازی منجمد، برای اقلام فاسد شدنی استفاده می شود که برای جلوگیری از رشد باکتری ها باید سرد نگه داشته شوند. رایج ترین اقلامی که باید در یخچال نگهداری شوند میوه ها، سبزیجات، مایعات، محصولات نانوایی و ... هستند.

دما به عنوان یک جزء حیاتی برای ذخیره سازی سرد محصولات

برای انواع مختلف تاسیسات سردخانه، دما به عنوان یک جزء حیاتی باید در نظر گرفته شود. این امر برای تضمین حفظ ارزش غذایی اقلام منجمد یا یخچالی ضروری است. دما یکی از مواردی است که باید هنگام انتخاب انواع سردخانه ها در نظر گرفت. تأثیر دما بسته به نوع مواد غذایی متفاوت است، اما به طور کلی، تولید مثل میکروب ها به ازای هر 10 درجه سانتی گراد کاهش دما، دو تا سه برابر بیشتر طول می کشد. با به تعویق انداختن این واکنش ها با استفاده از دمای خنک و کنترل شده، محصولات سردخانه ای می توانند دو برابر بیشتر دوام بیاورند و در نتیجه ارزش تجاری آنها افزایش یابد.

انتخاب فناوری کم هزینه باید همیشه محصولات را در نظر داشته باشد

انتخاب سردخانه بستگی به نوع محصولی دارد که در آن نگهداری می شود. بسته به ماهیت محصولات می توانید فناوری های کم هزینه تر را انتخاب کنید. با این حال، ذخیره سازی منجمد ممکن است به نظارت و دقت بیشتری در مورد دمای سالن ها نیاز داشته باشد. بنابراین، توصیه می شود که فناوری ذخیره سازی منجمد محصولات را هوشمندانه انتخاب کنید.

برخی از فناوری‌های کم‌هزینه امروزی در انبار سردخانه مواد غذایی

اگر شما سردخانه دار هستید و به دنبال فناوری‌های کم‌هزینه تر در صنعت سردخانه داری هستید، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

یخچال های سردخانه ای

رایج ترین و موثرترین نوع فناوری ذخیره سازی سرد، یخچال های سردخانه ای هستند. یخچال های سردخنه ای در واقع می توانند برای اقلامی از کالاهای سردخانه ای که نیاز به نگهداری در دمای ایده آل دارند استفاده شوند. علاوه بر این، پرسنل می توانند آنها را به راحتی از یک مکان به مکان دیگر منتقل کنند. تنظیمات یخچال را می توان بر اساس دمای مورد نیاز تغییر داد.

تجهیزات سردخانه ای برای محصولات دارویی

تجهیزات ذخیره سازی سرد محصولات دارویی آنهایی هستند که دارای سیستم ذخیره سازی سرد داخلی هستند. این نوع تجهیزات ذخیره سازی سرد به طور خاص در بیمارستان ها و مراکز مراقبت های بهداشتی برای حفظ خون، واکسیناسیون های خاص و داروهای زیستی استفاده می شوند.

تجهیزات ذخیره سازی سرد سفارشی تخصصی

این دسته از تجهیزات ذخیره سازی سرد مشاغلی را پوشش می دهد که به اتاق های سرد مخصوص طراحی شده برای شرایط خاص ذخیره سازی سرد خود نیاز دارند. این نوع مشاغل می توانند یک اتاق سرد واحد که توسط راهکارهای لجستیک 3PL یا ارائه دهندگان راهکارهای ذخیره سازی ایجاد شده است به جای ایجاد اتاق های سرد کامل داشته باشند.

فریزر و یخچال سیار

مقرون‌به‌صرفه‌ترین گزینه‌های موجود برای ذخیره‌سازی سردخانه‌های امروزی، اتاق‌های سیار سرد و منجمد هستند که به شما امکان می‌دهند انواع مختلف مواد غذایی و کالاهای فاسد شدنی را با حفظ سلامت و ایمنی آنها جابه‌جا کنید.

نرم افزار کنترل موجودی انبار سردخانه

نرم افزار کنترل موجودی انبار سردخانه

با توجه به عملیات پیچیده و پرهزینه سردخانه های مواد غذایی و هزینه های بالای تهیه و نگهداری تجهیزات سردخانه، تهیه و استفاده از یک نرم افزار مدیریت سردخانه ایده آل در این صنعت، نه تنها فناوری پرهزینه ای در صنعت سردخانه نخواهد بود، بلکه با مدیریت صحیح عملیات ذخیره سازی سرد و بهینه سازی فرایند کنترل موجودی انبار سردخانه و جلوگیری از افزایش میزان ضایعات در سردخانه منجر به صرفه جویی قابل ملاحظه ای در هزینه های صنعت سردخانه خواهد شد.

جمع بندی

بازار کالاهایی که نیاز به نگهداری در دماهای خاص دارند طی چند دهه گذشته به طور قابل توجهی گسترش یافته است. به این دلیل که محصولات فاسد شدنی نیاز به مراقبت بالایی دارد و مصرف کننده نهایی انتظار دارد محصول مورد نظرش از محل تولید تا زمانی که به مراکز توزیع برسد برسد، شرایط مناسبی داشته باشند و دچار آسیب و افت کیفیت نشود. بنابراین، انتخاب فناوری های کارآمد و کم هزینه ای که امروزه در دسترس هستند می توانند در صنعت ذخیره سازی سرد بسیار موثر و سودآور باشد.